به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد این میزان صادرات محصولات کشاورزی در ۵ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۲۲ درصد و از حیث ارزش ۳۳ رشد نشان می‌دهد.

داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد، در بازه زمانی مورد برسی صادرات «پسته» با ۳۵۲ میلیون دلار، انواع «گوجه فرنگی» با ۱۷۷ میلیون دلار، «سیب» ۱۱۱ میلیون دلار، «هندوانه» ۱۰۸ میلیون دلار و انواع «سیب‌زمینی» با ۵۲ میلیون دلار بیشترین میزان صادرات را در بین محصولات کشاورزی به خود اختصاص دادند.

با توجخه به این گزارش این سوال مطرح می‌شود که در بازه زمانی مورد بررسی کدام محصولات کشاورزی بیشترین میزان افزایش صادرات به لحاظ ارزش را داشته‌اند؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در این مدت «فلفل گلخانه‌ای»، «پرتقال»، «انواع پسته»، «سیب» و «انواع کاهو» به ترتیب بیشترین میزان رشد صادرات را در این مدت در بین محصولات کشاورزی دارا بودند.

براساس این گزارش می‌توان گفت در بین ۲۰ قلم نخست محصولات کشاورزی صادراتی، ۵ قلم کالا به لحاظ ارزش در ۵ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش روبرو بوده است. در میان این اقلام انواع «زعفران» ۵۳ درصد، «هلو»، «شلیل» و «شفتالو» ۱۶ درصد، «هندوانه» ۱۵ درصد، «آلبالو» ۱۳ درصد و «انگور خشک‌کرده» ۱۰ درصد کاهش داشته است.