به گزارش اکوایران؛ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در تیر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته‌ فعالیت صنعتی بورسی ۶ رشته ‌فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۹ رشته ‌فعالیت کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی تهران رشته ‌فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «محصولات فلزی به‌جز ماشین‌آلات و تجهیزات» و «لاستیک و پلاستیک» بیشترین سهم در افزایش شاخص تولید داشته‌اند و رشته‌فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «دارو» و «کاشی و سرامیک» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید به خود اختصاص داده‌اند.  

از سوی دیگر در تیرماه سال ۱۴۰۳، شاخص تولید و شاخص فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات، نسبت به ماه مشابه سال قبل، کاهش ۱۸ و ۱۹.۱ درصدی و نسبت به ماه قبل شاخص تولید و فروش کاهش ۲۰.۲ و ۶.۲ درصدی داشته است. همچنین، شاخص تولید و شاخص فروش رشته فعالیت فلزات پایه نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۷.۶ و ۱۱.۱ درصدی و نسبت به ماه قبل شاخص تولید و شاخص فروش کاهش ۱۵.۲ و ۱۷.۶ درصدی داشته است.

شاخص

وضعیت شرکت‌های معدنی

تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه‌های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیلهای خرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد است. شاخص تولید بخش صنعت به‌دلیل تاثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش‌های دیگر اقتصاد، به‌عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس این شاخص علاوه بر شرکت‌های صنتعی، شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهشی 18.4 درصدی و نسبت به ماه قبل کاهشی 17.8 درصدی داشته است.

بر این اساس، شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 5. 23 درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش 2. 20 درصدی مواجه شده است.

وضعیت رشته فعالیت شیمیایی

براساس این گزارش در تیر سال جاری شاخص تولید رشته فعالیت شیمیایی به جز دارو، بر مبنای شرکت‌های بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایشی 1.7 درصدی و نسبت به ماه قبل افزایشی 4.1 درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش 4 درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش 1.8 درصدی داشته است.   از سوی دیگر نسبت به ماه قبل شاخص تولید زیربخش‌های «متانول» و «خوراک پالایشگاه‌ها» افزایش یافته است. همچنین، نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز افزایش شاخص تولید تحت‌تاثیر افزایش تولید زیربخش «متانول» و «کودها و ترکیبات نیتروژندار» رشد مثبتی داشته است.

شاخص 2