به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از وضعیت صادرات پسته ایرانی نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی ۳۵۲ میلیون دلار انواع پسته صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱۳ درصد رشد داشته است.

براساس داده‌‌های گمرک میزان وزنی صادرات انواع پسته در این مدت ۳۶ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان از افزایشی ۱۲۲ درصدی است.

براساس این گزارش عمده‌ پسته‌های صادر شده در ۵ ماه سال ۱۴۰۳ شامل صادرات پسته با پوست تازه یا خشک به ارزش ۲۴۵ میلیون دلار، مغز پسته تازه یا خشک به ارزش ۱۰۳ میلیون دلار و خلال مغز پسته تازه یا خشک به ارزش ۳.۳ میلیون دلار بیشترین میزان صادرات را در بین محصولات صادراتی انواع پسته به خود اختصاص دادند.

رشد صادرات پسته در حالی ثبت شده که حمدرضا ترابی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان چندی پیش اعلام کرده بود که برخی شرکت‌ها برای تامین ارز واردات دست به صادرات پسته به زیر قیمت می‌زنند.

 اقدامی که به گفته ترابی، در کنار تخریب بازار، به کشاورزان و صنعت پسته آسیب وارد کرده است. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان تاکید می‌کند که صادرکنندگان جدید پسته نیازی به پول پسته ندارند و صرفا آن را برای تامین ارز تجهیزات خود به هر قیمتی صادر می‌کنند.