به گزارش اکوایران، معاون وزارت صمت از ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی خبر داد و گفت: بر اساس این بخشنامه برخی از ماشین آلات که در سال‌های گذشته ثبت سفارش شده اما به علت محدودیت‌های بانک مرکزی، در گمرکات دچار چالش شده بودند، ترخیص می‌شوند.

واردات ماشین آلات فرآیند زمانبری دارد از ثبت سفارش تا ساخت ماشین و حمل به کشور حدود ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد. در این فرایند طولانی اگر ارز مورد نیاز نیز تأمین نشود، خریدار باید به سازنده ماشین آلات خسارت بدهد.

این ماشین آلات عمدتاً مشابه داخلی ندارند و می‌توانند در کارخانه‌ها منجر به کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری شوند، همچنین ترخیص این ماشین آلات درصد زیادی از موضوع فرسودگی خطوط تولید را حل می‌کند.

بررسی جدیدترین آمار مربوط به تأمین ارز نشان می‌دهد که از اول فروردین ماه تا ۵ شهریور ماه امسال، ۲۸ میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین شده است.

از این میزان سهم صنایع و بخش ماشین آلات و تجهیزات تولید نیز یک میلیارد و ۱۳ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات بوده که در مجموع ۲ میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ارز واردات در مقابل صادرات دریافت کرده است.