به گزارش اکوایران؛ صنعت چاپ، با وجود رقابت شدید با رسانه‌های دیجیتال، همچنان به عنوان یکی از ستون‌های اصلی صنعت کشور، در حوزه نشر و اطلاع‌رسانی فعال است، در کنار این رقابت با مشکلات هم دست و پنجه نرم می‌کند. بطوریکه سعید حاجیلو مدیرعامل یکی از هلدینگ‌های فعال در صنعت چاپ هم در حاشیه بازدید خبرنگاران از دو  واحد فعال در این صنعت به این نکته اشاره کرد که برای رفع خلا در صنعت چاپ کشور نیاز به روز شدن ماشین آلات و امکانات قبل و پس از چاپ و همچنین بهره گیری از دانش روز، امکانات نرم افزاری و سخت افزاری داریم. بسیاری از واحده‌های صنعت چاپ سعی می‌کنند با بهره‌گیری از نیروهای متخصص برخی از این موارد مشکلات و نیازها را برطرف کنند، اما در این خصوص باید به این بخش کمک شود.

حاجیلو درباره چالش‌های این مجموعه عنوان کرد: تا سال ۱۴۰۳ به نوعی توانستیم با مسائل تخصیص ارز و مشکلات ثبت سفارش به فعالیت خود را ادامه دهیم، اما در سال ۱۴۰۳ قطع برق مکرر آسیب بزرگی به روند فعالیت این چاپخانه زد، چرا که قطع برق موجب خاموش شدن دستگاه می‌شود و هر بار خاموش و روشن کردن این دستگاه‌ها به ۸ ساعت زمان نیاز دارد و این مساله صاحب چاپخانه را با ضرر بزرگی مواجه می‌کند.

امیر هومن محمدی یکی دیگر از مدیران این صنعتدر جمع خبرنگاران به این نکته اشاره کرد که در کنار چاپ همواره تلاش شده تا بزرگترین و پیشرفته‌ترین مراکز چاپ و بسته‌بندی دارویی ایران را داشته باشیم، چرا که فعالیت‌های آن‌ها به بخش مهمی از سلامت مردم مرتبط است،  

به گفته محمدی:تا حدود 80 درصد در روند استانداردسازی موفق عمل کرده‌ایم و در نتیجه این فعالیت‌ها، صادرات خود به اروپا و حاشیه خلیج فارس را هم آغاز کرده‌ایم. این چاپخانه با چالش‌های مختلفی هم مواجه است.

چاپخانه

بیست‌ویکمین جشنواره ملی صنعت چاپ

در ادامه بازدیدجلال ذکایی دبیر ستاد صنفی بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ و مدیر اسبق دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خلال این بازدید در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران، به برنامه‌های ستاد شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی صنعت چاپ اشاره و بیان کرد: نوع رویکرد این ستاد عموما بر پایه مسئولیت‌های اجتماعی و عام‌المنفعه پایه‌گذاری شده است و در اولین حرکت و به شکل سمبولیک به مناسبت ۱۱ شهریور ۱۱ زندانی غیرعمد را با کمک صنعتگران حوزه چاپ آزاد شدند.

سپس بابک عابدین رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ به عنوان نماینده یکی از 9 تشکلی که ستاد صنفی بزرگداشت صنعت چاپ را برگزار می‌کنند، مطرح کرد: روز ملی صنعت چاپ صرفا یک روز در تقویم نیست، بلکه یک روز بزرگداشت از تمام فعالانی است که در این صنعت وسیع و گسترده زحمت می‌کشند، از جمله چاپخانه داران، کارخانه‌داران، تولیدکنندگان، بازرگانان و تجار، کارکنان، داشمندان، طراحان و حتی مصرف کنندگانی که بخش اعظمی از زندگی روزمره خود را با این صنعت همراه می‌کنند و از محصولات آن بهره می‌برند و امیدوار هستم با شناختی که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جدید دارم و اهمیتی که برای این صنعت قائلند، به رشد و بالا بردن کیفیت این صنعت که برآیند آن منجر به بالا رفتن کیفیت زندگی مردم هم می‌شود، همت کنند.

رییس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ در پایان با اشاره به بیست‌ویکمین جشنواره ملی صنعت چاپ که به زودی در سراسر کشور برگزار می‌شود، توضیحاتی ارایه داد و به چند مورد از سیاست‌های این جشنواره اشاره کرد: در جشنواره ملی صنعت چاپ سال 1403، قصد داریم از دانش‌آموختگان برتر حوزه صنعت چاپ در دانشگاه‌ها قدردانی کنیم و این دوره از جشنواره را با حضور شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ صنعت چاپ در کشورهای دیگر برگزار کرده و وجه بین‌المللی این جشنواره را تقویت کنیم تا بتوانیم ایران را به عنوان یک نماد در برگزاری یک جشنواره صنعت چاپ استاندارد در سطح منطقه مطرح کنیم.