به گزارش اکوایران؛ در بازه زمانی مورد بررسی حجم تجارت خارجی کشور (کالاهای غیرنفتی) در چهار ماه نخست سال جاری به 37 میلیارد و 412 میلیون دلار رسید، که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش و وزن رشد داشته است.

داد‌ه‌های اعلام شده از سوی گمرک در چهار ماهه نخست سال جاری میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر 47 میلیون و 978 هزار تن به ارزش 17 میلیارد و 436 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایشی 4.05 درصدی در وزن و 8.15 درصدی در ارزش دلاری داشته است.

سهم کشورها از صادرات

ارزیابی‌ها نشان‌ می‌دهد صادرات به «چین» در حدود 4‌ میلیارد و 778 میلیون دلار بوده که آمار منتشر شده نشان می دهد این کشور همچنان جایگاه خود را میان کشورهای اصلی صادرکننده ایران حفظ کرده است.براساس داده‌های گمرک «عراق» دومین مقصد واردات کشور در مدت زمان مورد بررسی محسوب می‌شود. مجموع صادرات به این کشور 3 میلیارد و 621 میلیون دلار برآورد شده است.

سومین مقصد صادراتی در مدت زمان مورد بررسی «امارات متحد عربی» بوده است که ارزش کالای صادراتی به این کشور در این مدت در حدود 2 میلیارد و 365 میلیون دلار بوده است. این کشور در میان کشورهای واردکننده به ایران در جایگاه نخست قرار دارد و بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. امارات یکی از پایگاه‌های ترانزیت کالا محسوب می‌شود، شاه‌راهی که می‌تواند ایران را به سایر کشور‌ها متصل کند.

سهم «ترکیه» به عنوان مقصد بعدی صادراتی کشور چه میزان بوده است؟ ارزیابی‌های صورت گرفته نشان دهنده آن است که ارزش صادرات کشور به ترکیه اختصاص داشته و در بازه زمانی مورد بررسی در مجموع یک میلیارد و 679 دلار کالا به این کشور صادر شده است. براساس داده‌های اعلام شده در جایگاه پنجم هم افغانستان قرار دارد، صادرات ایران به این کشور در این مدت برابر با 701 میلیون دلار بوده است.

اما در جایگاه ششم مقاصد صادراتی ایران «پاکستان» قرار دارد که سهم صادرات ایران به این کشور برابر با یک 684 میلیون دلار بوده است. «هند» هم با صادرات 590 میلیون دلاری جایگاه ششم را در میان کشورهای صادرکننده به خود اختصاص داده و در جایگاه هفتم هم «عمان» قرار دارد که در این مدت 512 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.

مقاصد بعدی صادراتی ایران هم «روسیه» و «اندونزی» هستند که با توجه به داده‌های اعلام شده از سوی گمرک ارزش صادرات ایران به روسیه 338میلیون دلار بوده و رقم صادراتی اندونزی هم به 236 میلیون دلار رسید.

کشورها