به گزارش اکوایران؛ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی ارزش تجارت بدون نفت ایران به کشورهای همسایه به لحاظ ارزشی ۳۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و به لحاظ وزنی ۵۰ میلیون تن بوده است.

با توجه به روند تجارت غیرنفتی ایران با کشورهای همسایه می‌توان گفت، میزان تجارت بدون نفت ایران با کشورهای همسایه ( مجموع واردات و صادرات) در این مدت نسبت به مدت مشابه سال از نظر وزن پنج درصد و از حیث ارزش ۱۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته محمد رضوانی‌فر رییس کل گمرک، از مجموع تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه در مدت یاد شده، ۳۹ میلیون تن به ارزش ۱۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به صادرات و ۱۱ میلیون تن به ارزش ۱۷ میلیارد دلار به واردات اختصاص داشت.

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در این مدت میزان صادرات غیرنفتی به ۱۵ کشور همسایه به لحاظ وزن چهار درصد و از حیث ارزش ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشت و  میزان واردات از کشورهای همسایه در ۶ ماهه سال جاری از حیث وزن هشت درصد و از لحاظ ارزش ۱۸ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

رضوانی‌فر درباره عمده‌ی شرکای تجاری ایران در بین ۱۵ کشور همسایه در نیمه نخست سال جاری، اظهار داشت: در این مدت کشورهای «امارات متحده عربی»، «ترکیه»، «عراق»، «پاکستان» و «فدراسیون روسیه» عمده‌ شرکای تجاری ایران در بین کشورهای همسایه بوده‌اند.