به گزارش اکوایران: سال گذشته بود که در حاشیه بیستمین کمیسیون مشترک ایران و عمان مقرر شد موضوع تجارت ترجیحی دو کشور در دستور کار مقامات دولت کشور قرار گیرد.

عبدالامیر ربیهاوی مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت در جدیدترین اظهاراتش اعلام کرد، برای  اجرایی کردن این مصوبه اولین دور مذاکرات طی کمیته‌ای تخصصی در تیر ماه سال جاری با حضور نمایندگان سازمان توسعه تجارت ایران در مسقط برگزار و دور دوم این مذاکرات در تاریخ ۱۵ الی ۱۷ مهر سال جاری با حضور معاونان دو وزارت مربوطه و هیئت عمانی در تهران برگزار خواهد شد.

به گفته مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران؛ اجرایی شدن تجارت ترجیحی بین ایران و عمان زمینه و بستر توسعه و افزایش حجم تجارت بین دو کشور را فراهم خواهد آورد. ایران و عمان قصد دارند در آینده نزدیک حجم مبادلاتشان را به 3 میلیارد دلار در سال برسانند که آمار نشان میدهد این هدفگذاری دور از دسترس نیست.

عمان از شرکای مهم تجاری در بین همسایگان ایران است که طبق اعلام صمت صادرات ایران در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد رشد کرد. طبق جدیدترین داده‌های گمرک ایران نیز از مجموع مبادلات تجاری غیر نفتی ایران، ۳۸ میلیارد و 400 میلیون تن به ارزش    ۱۵ میلیارد و 600 میلیون دلار کالا به  کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از جمله عمان صادر شده  است.  درضمن در ۶ ماهه ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ میلیارد و 400 میلیون تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و 600 دلار از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی وارد کشور شده است.