به گزارش اکوایران؛ مروری بر تجارت ایران و ارمنستان نشان می‌دهد که ایران با سهم 5 درصدی از کل واردات ارمنستان، چهارمین تامین کننده بزرگ این کشور است. بویژه در بخش سوخت های معدنی و محصولات نفتی، ایران با سهم 13.8 درصدی از کل واردات این بخش، به یکی از منابع اصلی تامین انرژی ارمنستان تبدیل شده است. درحالی که سهم ایران در برخی حوزه‌ها مانند ماشین‌آلات صنعتی و محصولات الکترونیکی محدود است، اما ظرفیت بالایی برای توسعه این بخش‌ها و نفوذ بیشتر به بازار ارمنستان وجود دارد.

تجارت ایران و ارمنستان

منبع : اتاق بازرگانی تهران

از منظر تجارت خارجی، ارمنستان در سال 2023 با چالش‌های جدی مواجه بوده است. واردات این کشور به بیش از 12 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده افزایش وابستگی به کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی است. در مقابل تراز تجاری همچنان منفی باقی مانده وتولیدات داخلی نتوانسته‌اند پاسخگوی نیازهای بازار باشند. از نگاه کارشناسان معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، ایران می‌تواند با افزایش صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی و تمرکز بر تامین نیازهای ارمنستان در حوزه‌هایی که وابستگی به کشورهای دیگر کمتر است، نقش پر رنگ‌تری در بازار این کشور ایفا کند. این موضوع نه تنها به تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور کمک می‌کند، بلکه به ایران امکان را می‌دهد تا در شرایط تحریم‌های بین المللی، دسترسی خود به بازارهای جدید را توسعه دهد.

تجارت ایران و ارمنستان

منبع : اتاق بازرگانی تهران

طبق داده‌های گمرک ایران، تجارت ایران و ارمنستان در سال‌های اخیر شاهد رشد و توسعه بوده است. در سال 2022، وضعیت تجارت ایران با این کشور به بیشترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده و محصولات اصلی ایران به ارمنستان شامل محصولات فلزی، سوخت‌های معدنی و محصولات پتروشیمی است.

تحلیلگران اتاق تهران معتقدند، افزایش تجارت دو کشور می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، افزایش تمایل ارمنستان به استفاده از مسیرهای جایگزین برای تامین کالاها به دلیل تحریم  و محدودیت‌های تجاری با کشورهای همسایه، نقش ایران به عنوان تامین کننده اصلی سوخت‌های معدنی و محصولات انرژی بوده باشد.

تجارت ایران و ارمنستان

منبع : اتاق بازرگانی تهران

در این میان  روابط تجاری ایران و ارمنستان می‌تواند با تمرکز بر شناسایی فرصت‌های جدید و بهره گیری از مزیت‌های نسبی در تولیدات صنعتی و انرژی به یک همکاری پایدار و استراتژیک تبدیل شود. در واقع ارمنستان به عنوان یکی از معدود مسیرهای ارتباطی ایران با اروپا و اتحادیه اروسیا می‌تواند دروازه‌ای برای گسترش تجارت ایران در منطقه باشد و از سوی دیگر ایران نیز می‌تواند با تامین نیازهای ارمنستان در زمینه‌های انرژی ماشین آلات و کالاهای مصرفی، نقش پر رنگ‌تری در اقتصاد این کشور ایفا کند. بررسی‌های کارشناسی اتاق تهران نشان میدهد 2 هزار و 174 ردیف تعرفه وجود دارد که ایران در آنها سابقه صادراتی دارد ولی نقشی در تامین نیاز وارداتی ارمنستان نداشته به تعبیر بهتر  صادرات این اقلام  به ارمنستان می‌توانند اثر مثبتی در تجارت دو کشور و بویژه صادرات  داشته باشند. درضمن 40 کد تعرفه وجود دارد  که تعداد کالاهایی که مزیت نسبی آشکار شده برای صادرات به ارمنستان دارند.