به گزارش اکوایران؛  فرش افغانستانی که در گذشته به صورت زیرزمینی در ایران بفروش می‌رفت،  اخیرا به صورت علنی عرضه می‌شود. البته پیش از این هم فرش‌ هندی در بازار ایران دیده می‌شد. اما این روزها قاچاق فرش به یک چالش جدی در بازار  ایران تبدیل شده است.  مرتضی حاجی‌آقا میری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع‌دستی اتاق ایران با تایید این موضوع می‌گوید: در نمایشگاه‌های ایران عرضه می‌شود یا عرضه فرش قاچاق در بازار و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. این وضعیت قاچاق فرش افغانستان به ایران به تولید و بازار فرش دستباف ایران آسیب جدی می‌زند.

علانور توکلی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران معتقد است: در جنگ نابرابر اقتصادی فرش افغانستانی برنده است نه فرش ایرانی. کالای قاچاق در گذشته به‌صورت زیرزمینی فروش می‌رفت؛ ولی الآن این فرش در بازار به‌صورت علنی عرضه می‌شود. 

البته آقامیری می‌گوید: گذشته از پیگیری‌های صنفی به دنبال رایزی با پلیس امنیت اقتصادی هستیم تا به راه‌حلی عملیاتی برای جلوگیری از قاچاق به کشور شویم.

توکلی تاکید می‌کند: صنف فرش دستباف آماده است اطلاعات این افراد را در اختیار نهادهای قانونی قرار دهد. این فرش‌های قاچاق شده نه کیفیت برتری نسبت به فرش ایرانی دارند و نه هنری خاص؛ تنها مزیت آن، رنگ و نقشه به روز ولی با کیفیت و قیمت پایین است.

حامد چمن‌رخ، نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران نیز  می‌گوید: ما اطلاعات کاملی از قاچاق فرش داریم. این شناخت از مبدأ یعنی از تولید تا تولید کننده‌ها تا ورود آن به مشهد داریم و این افراد شناسایی شده است. از طرفی معتقدیم با بگیر و ببند در مغازه‌ها این موضوع حل نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: فرش سوخت نیست که با نیسان وارد کشور شود. کالایی حجیم است که با تریلی جابه جا می‌شود. این کالا از مرز تایباد به داخل می‌آید ولی اینکه چگونه در گمرک متوجه موضوع نمی‌شوند، برای ما روشن نیست. فرش از مسیرهای آسفالت شده شبکه‌ای وارد کشور می‌شود.

حمیدرضا ذوی الانواری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش فارس می‌گوید: با ورود یک قطعه فرش افغان به ایران درآمد یک خانواده 4 نفره در استان فارس، 6 ماه به تأخیر می افتد. از طرفی فرش وارد شده فرش بی‌کیفیت است و در رده پادری قرار می‌گیرد نه فرش.

او که در جمع فعالان صنعت در اتاق بازرگانی ایران حاضر بود؛ می‌افزاید: قبلا واردات فرش هندی به ایران انجام می‌شد و حالا فرش افغانی. حالا هم ترخیص فرش از گمرک به بهانه پادری رخ می‌داد و این تقلب در مدارک گمرکی است. باید هشدارهایی داده شود تا افراد از محل معتبر خرید کنند.