به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های رسمی انجمن تامین و بسته‌بندی آجیل، خشکبار و ادویه ایران، حدود 90 درصد گردو و مغز بادام درختی از بنادر جنوبی، بندر گناوه، بندرعباس و بوشهر  به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود  که عدد قابل تاملی است. 

مسعود سلیمانی دبیر انجمن تامین و بسته‌بندی آجیل، خشکبار و ادویه ایران در گفتگو با «اکوایران» می‌گوید: اکنون 40 هزار تن گردو و 50 هزار تن بادام درختی قاچاق میشود. در مقابل قاچاق گردو و مغز بادام هم سود سرشاری نصیب مافیای در کشور امارات می‌شود و در مقابل لطمه‌های سنگینی به تامین کنندگان ایرانی وارد می‌کند. چون کالاهای وارداتی  در بسته‌بندی‌ها جدید  با نام گردو و بادام  ایران وارد بازار می‌شود. همین موضوع به تجار ایرانی صادرکننده هم آسیب وارد می‌کند. 

 آیین نامه اجرایی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۴۰۰ مصوب هیات وزیران و متعاقب آن در ۲۵ آبان سال ۱۴۰۱ بروزرسانی شد. اما ناکارمدی در اجرا از نگاه سلیمانی تاثیر زیادی در انهدام باندهای مافیایی قاچاق نداشت. درحالی که اگر ورود همین دو قلم به گفته سلیمانی مدیریت می‌شد، سالانه چیزی بیش از ۲۵۰ میلیون دلار حق و حقوق گمرک کشور اخذ و به جیب دولت سرازیر می شود.

او با اشاره به اینکه کالاهای قاچاق مشمول هیچگونه نظارتی از سوی سازمان غذا و دارو نمی‌شوند از احتمال وجود  سموم همچون آفلاتوکسین در گردو و مغز بادام درختی قاچاق هشدار داد.