به گزارش اکوایران؛ به منظور اجرای قانون مالیات بر خودروهای لوکس، طی سه سال گذشته (1400 تا 1402) از مجموع 782 هزار و 323 خودروی لوکس شناسایی شده توسط نیروی انتظامی، اطلاعات 566 هزار و 753 مالک این خودروها برای پرداخت مالیاتی به ارزش تقریبی 7 هزار میلیارد تومان به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از مجموع 566 هزار و 753 مؤدی مالیاتی خودروهای لوکس، تاکنون 235 هزار و 617 نفر نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کرده‌آند که منجر به وصول مبلغ 2.5 همت شده است.

طبق قوانین مالیاتی سال ۱۴۰۳، خودروهایی که ارزش آن‌ها از ۳٫۵ میلیارد تومان بیشتر باشد، در دسته خودروهای لوکس قرار می‌گیرند و مشمول مالیات یک درصدی خواهند بود.

از سوی دیگر براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳، اگر قیمت خودروی سواری یا وانت دو کابین شما بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد، باید مالیات یک درصدی بر مبلغ مازاد پرداخت کنید.

ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز خودرو بر مبنای ماده (۳۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود. سازمان مزبور مکلف است مراتب را به نحو مقتضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن سال ۱۴۰۳ پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت مشمول حکم ماده (۱۹۰) قانون مالیات‌های مستقیم هستند.