به گزارش اکوایران؛ طبق آمار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور،  ۸۳ درصد از مساحت کشور به منابع طبیعی اختصاص دارد. در واقع بیش از ۱۴ میلیون هکتار جنگل،  ۳۰ میلیون هکتار اراضی بیابانی و حدود ۸۴ میلیون هکتار مراتع در سطح کشور وجود دارد.

حسن وحید سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با تاکید بر وجود پتانسیل و قابلیت‌های بسیار خوب در کشور می‌گوید: اگر منابع آبی مدیریت نشود قطعا با مشکل جدی مواجه خواهیم شد و در میان مدت باعث بحران می‌شود.

به گفته وحید، بر اساس تجربیات به دست آمده اگر بخواهیم گام‌های اساسی در جهت حفظ و احیا منابع طبیعی برداریم ظرفیت‌ها و پتانسسل های زیادی وجود دارد که می‌تواند کشور را از بحران عبور دهد.

طبق اظهارات سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور فقط با ناترازی گاز و برق مواجه نیست. بلکه با ناترازی آب و خاک که ناشی از استفاده نادرست آنها هم هست.

براساس آمار رسمی سازمان منابع طبیعی، اکنون متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۵.۴ تن در سال است که این عدد بیش از سطح فرسایش خاک نرم جهانی است که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود سالانه بیش از دو میلیارد تن خاک در سطح مراتع و جنگل‌های کشور فرسایش پیدا می‌کند.

وحید یکی از مهمترین دلایل فرسایش خاک را ضعیف شدن و ناپایدار شدن مراتع، بیابانی شدن مراتع، استفاده بیش از حد سرزمین و افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی می‌داند.

طبق داده‌های علمی  هر سانتی متر خاک نیاز به ۱۰۰ سال فرصت است تا ایجاد شود. حال اکنون در بخشی از مراتع جنوب کشور بیش از ۴۰ تا ۵۰ تن و گاها تا ۱۰۰ تن فرسایش خاک دارد.

کانون فعال ریزگردها

براساس آمار سازمان منابع طبیعی ایران، در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون هکتار از مراتع کشور جز مراتع درجه سه و ضعیف محسوب می‌شود که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود این ۴۰ میلیون هکتار به ۳۰ میلیون هکتار بیابان‌های کشور اضافه خواهد شد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور می‌گوید: در حال حاضر ۱۵ میلیون هکتار از سطح بیابان‌های کشور کانون فعال ریزگردها هستند که اگر در سیاست‌گذاری‌ها به آن نپردازیم باید در سال‌های آینده شاهد افزایش کانون ریزگردها در کشور باشیم.

از طرفی بر اساس آخرین آماری که از سوی وزارت نیرو اعلام شده است اکنون کسری آب‌های زیرزمینی به ۱۶۰ میلیارد متر مکعب رسیده است که این رقم در سال‌های گذشته ۱۴۰ میلیارد متر مکعب بوده است و این آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از مسائل رعایت نشده است.