به گزارش اکوایران ؛ ارزیابی وضعیت شاخص مدیران خرید نشان دهنده آن است که در بین زیرشاخص‌ های اصلی، افت دو «میزان سفارش‌های جدید مشتریان» و کاهش «موجودی مواد اولیه خریداری شده» تاثیر زیادی بر افت شامخ کل صنعت در مهرماه داشته است. از سوی دیگر افت دو شاخص فرعی «میزان صادرات کالا» و «میزان فروش محصولات» نیز در این ماه نشان داد که بخش صنعت در شرایطی سختی قرار دارد و با این شرایط رکود و کمبود به بیخ گوش واحدهای صنعتی رسید. 

شامخ صنعت اکو

جزئیات شامخ صنعت در مهر 1400

بر اساس داده‌‌‌های به دست آمده از بنگاه‌‌‌های بخش صنعت، شاخص مدیران صنعت در مهرماه عدد 50.83  بوده که در نتیجه نظرسنجی از مدیران خرید بنگاه‌‌‌ها به دست آمده است. در بین زیرشاخص‌‌‌های اصلی شامخ بخش صنعت، شاخص «میزان سفارش‌های جدید  مشتریان» و «شاخص موجودی مواد اولیه» عدد زیر 50 را به ثبت رسانده‌‌‌اند و باقی شاخص‌‌‌ها در جایی بالاتر از مرز 50 قرار گرفته ‌‌‌اند. دو شاخصی که بر «مقدار تولید محصولات» در مهرماه اثر گذار بوده و عدد این شاخص را در این ماه به سطح 51.31 رسانده که نسبت به شهریور کاهشی بوده است.

شاخص «میزان سفارش‌های جدید مشتریان» نیز در مهرماه با افت 13.71 واحدی به سطح 45.22 رسید. افتی که به اعتقاد فعالان اقتصادی متاثر از افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه بوده، ضمن اینکه کاهش قدرت خرید مشتریان نیز در این افت تاثیر داشته است.

از سوی دیگر شاخص «موجودی مواد اولیه خریداری ‌شده» در مهرماه هم با افت به سطح 44.52 رسید و برای پنجمین ماه پیاپی به روند کاهشی خود ادامه داد، افزایش شدید قیمت مواد اولیه و نرخ ارز دو دلیل اصلی کمبود مواد اولیه بخش صنعت محسوب می شود.

 شاخص «میزان صادرات کالا» هم در مهرماه کاهش داشته و به سطح 43.57 رسید که با توجه به سطح این شاخص در شهریور ماه شاهد افت 7.79 واحدی این شاخص در این ماه بوده ایم، افتی که به کمترین سطح ممکن طی 6ماه اخیر رسیده است. به اعتقاد فعالان اقتصادی، بسته شدن مرز ارمنستان، جمهوری آذربایجان و افغانستان در کاهش صادرات به بازارهای منطقه و کشورهای هم‌مرز تاثیرگذار بوده است. بنابر آمار گمرک، میزان صادرات مهرماه به ارزش پنج میلیارد و 268میلیون دلار بوده است، اما طبق ارزیابی فعالان اقتصادی، صادرات کاهش یافته و فقط در چند رشته فعالیت مانند «چوب، کاغذ و مبلمان»، «صنایع نساجی» و «صنایع فرآورده‌‌‌های نفت و گاز»، شاخص صادرات افزایشی بوده ‌‌‌است.

از سوی دیگر شاخص «میزان فروش محصولات در مهرماه» روند کاهشی داشته است و موجب شده تا نرخ این بخش به 46.53 برسد و روند کاهش پیشین خود را ادامه دهد. کاهش تقاضای مشتریان به دلیل کاهش قدرت خرید، یکی از دلایل اصلی این کاهش در فروش بوده است. بر اساس انتظار فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌‌‌شد پس از انتخابات و پیک پنجم کرونا وضعیت فروش در این ماه بیشتر شود، ولی رکود در تقاضا مجددا آن را در مسیر کاهشی قرار داد.

رشد ملموس موجودی کالاهای انبارشده در صنعت در کنار افزایش قیمت محصول، کاهش صادرات و افت فروش محصولات گویای وضعیت سختی است که در سطح صنعت حادث شده است و از تاثیر رشد چشمگیر قیمت بر جریان منفی ورود و خروج کالا به بنگاه‌‌‌ها حکایت دارد.

شامخ صنعت اکو جدول