به گزارش اکوایران؛ نگرانی از ناترازی انرژی همچنان در بین فعالان اقتصادی موج می‌زند. چون ناترازی ها  یکی پس از دیگری بروز می کنند. به تعبیر بهتر  ناترازی از یک انرژی به انرژی دیگر   منتقل میشود. در گذشته نه چندان دور تنها نگرانی کارشناسان ناترازی آب بود و امروز ناترازی برق و گاز هم به آن اضافه شده است. فقط از مقطعی به مقطع دیگر بروز آن نمایان تر است. امروز بحران  خاموشی ها به پایان رسیده است . اما بحران کمبود گاز در کمین اقتصاد ایران است. بحرانی که از نگاه فعالان اقتصادی نباید از آن به سادگی عبود کرد. سعید تاجیک رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران میگوید: مساله ناترازی‌ها شاید به زودی از یک مساله اقتصادی تبدیل به یک مساله امنیتی شود. پس باید همین امروز تلاش کنیم که تکنولوژی بیاوریم و کاهش مصرف و کاهش تولید کربن را کلید بزنیم. درضمن اگر می‌خواهیم از حمایت‌های بین‌المللی استفاده کنیم باید به کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی بپیوندیم.

او که در جمع فعالان انرژی در اتاق تهران سخن میگفت؛ می افزاید: تردیدی نیست که جریان تعامل در دنیا ناعادلانه است. دنیای پیشرفته ابتدا مسیر ورود علم و بعد ورود کالا را ‌می‌بندد. ما هم چون تکنولوژی لازم را ندارید ‌نمی‌توانیم حجم مصرف کربن را کاهش دهیم در حالی که کشوری با ضریب انرژی بالا هستیم و دچار ناترازی شده‌ایم.

به گفته تاجیک، امروز 16 کشور دنیا یک مداد ساده را تولید می‌کنند. ما نباید بخواهیم همه کارها را خودمان انجام دهیم. این عدم اتصال ما به علم دنیا و تکنولوژی دنیا ما را از دنیا دور کرده است. امروز دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های دنیا هیچ ارتباطی ندارند.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران می افزاید: تحریم مشکل خاص ماست. اما محیط زیست مشکل همه دنیاست. به‌ویژه ریزگردها و تنش آبی که در منطقه ما پررنگ است. پس ‌می‌توان از راه محیط زیست وارد تعامل با دنیا شد. 

اما علل شکلگیری بحران از نگاه فعالان اقتصادی نیز در نشست های پیشین اتاق بازرگانی تهران مورد بررسی قرار گرفته بود. پیشتر  حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در اتاق بازرگانی تهران از کمبود و علل ناترازی انرژی و بویژه انرژی برق صحبت کرده بود. در زیر اظهارات او را ببینید.