اکوایران: در سال ۲۰۱۵، شرکت آمریکایی تسلیحات‌سازی نورثروپ گرامن، قرارداد ساخت جدیدترین بمب‌افکن برای ارتش آمریکا را از آن خود کرد. بعد از ۷ سال، از بمب‌افکن تهاجمی بی-۲۱ که در سه دهه‌ی اخیر بی‌سابقه است توسط این شرکت و نیروی هوایی آمریکا پرده‌برداری شد.

به گزارش فاکس‌نیوز، نورثروپ گرامن در ساخت آن از سریع‌ترین نرم‌افزارها، پیشرفته‌ترین تکنیک‌های ساخت، ابزار مهندسی دیجیتال و تکنولوژی ابری، استفاده کرده است. این شرکت اطمینان داد که به طور مرتب مشغول بهینه‌سازی بی-۲۱ است تا هرگونه تلاش برای هک‌کردنش را ناکام بگذارد.

مدیرعامل گفت که این بمب‌افکن نسبت به مدل بی-۲، کوچک‌تر خواهد بود.

به گفته کارشناسان حوزه دفاعی، سایر تفاوت‌های بی-۲۱ با مدل‌های قبلی، در مواد لایه بیرونی است تا رؤیت آن سخت‌تر باشد. همچنین از سیستم کنترل ردپای حرارتی و الکترونیکی جدیدتری بهره برده و فناوری احتراق آن نیز ارتقا یافته است. آن‌ها فعلاً در حال تست عملکرد بی‌-۲۱ در سیستم واقعیت مجازی هستند.

در حال حاضر تنها ۶ فروند در حال ساخت است؛ اما نیروی هوایی قصد تولید ۱۰۰ فروند را دارد.

هنوز هزینه دقیق ساخت آن معلوم نیست؛ اما طبق برآوردها انتظار می‌رود هر کدام به ۷۵۰ میلیون دلار نیاز داشته باشند. بی-۲۱ قرار نیست تا سال آینده به پرواز درآید.

از زمان شروع پروژه، نورثروپ گرامن تیمی ۸ هزار نفره از نیروهای شرکت، سایر فعالان صنعت دفاعی و نیروی هوایی گرد هم آورد که متشکل از ۴۰۰ تأمین‌کننده از سراسر ۴۰ ایالت بود.

دبورا لی جیمز، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در سال ۲۰۱۵ گفت: به بمب‌افکنی جدید برای قرن ۲۱ نیاز داریم؛ تا بتوانیم با تهدیدات پیچیده‌ای مثل روسیه و چین مقابله کنیم. بمب‌افکن بی-۲۱، دوام بیش‌تری خواهد داشت و می‌تواند علیه این تهدیدها مفید باشد.

در مراسم رونمایی از بی-۲۱، للوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت: این بمب‌افکن تهاجمی، اولین نوع خود در ۳۰ سال گذشته است که شاهدی بر برتری، خلاقیت و نوآوری آمریکایی است. همچنین سندی از تعهد وزارت برای ایجاد ظرفیت‌هایی پیشرفته است که تقویت‌کننده قابلیت آمریکا برای مهار تهدیدهای خصمانه خواهد بود.