به گزارش اکوایران، کریستوفر رِی، مدیر اف‌بی‌آی در جمع قانون‌گذاران سنا گفت به شدت نگران استفاده ابزاری پکن از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط اپلیکیشن تیک‌تاک است.

در جلسه استماع تهدیدات امنیت داخلی سنا، رییس اف‌بی‌آی افشا کرد که پکن ممکن داده‌های اپلیکیشن محبوب اشتراک ویدئو را استخراج کرده تا با استفاده از آن‌ها بتواند بر اذهان کاربران تأثیرگذار بوده یا حتی دستگاه‌های دیجیتال‌شان را از دور کنترل کنند.

اظهارات رِی بعد از آن بود که سناتور مارکو روبیو و سناتور مایک گَلِگِر خواهان مسدود شدن تیک‌تاک بودند. مشکلی که آن‌ها مطرح کردند، به قانون سال ۲۰۱۷ اطلاعات ملی چین برمی‌گردد. طبق این قانون تمام شهروندان و کسب و کارها موظف‌اند به جمع‌آوری اطلاعات کمک کرده و اطلاعات را در اختیار دستگاه‌های دولتی بگذارند.

متخصصین نیز با تأکید خطر امنیتی تیک‌تاک موافق‌اند.

به گفته یک پروفسور دانشگاه میشیگان، این‌ها نگرانی‌های به حقی است، شاید کمی اغراق‌شده باشند، اما به حق هستند. او افزود: تیک‌تاک – مثل هر شبکه اجتماعی دیگری – اطلاعات کاربران را جمع می‌کند. اما ترس اصلی به خاطر چین بوده و من راه حلی ندیده‌ام.

یک پروفسور دانشگاه ویرجینیا نیز معتقد است با اینکه که تیک‌تاک به نظر بی‌خطر می‌آید؛ اما حق با رییس اف‌بی‌آی است که آن را خطری برای آمریکایی‌ها می‌داند. او ادامه داد: وقتی این اپلیکیشن در دستگاهی استفاده می‌شود، بخشی از نرم‌افزار آن با آن دستگاه عجین خواهد شد. این نرم‌افزارها کمک می‌کند که اپلیکیشن راحت‌تر کار کند؛ اما گاهی اطلاعات را نیز استخراج می‌کند. حتی بعد از پاک‌کردن اپلیکیشن هم ممکن است این نرم‌افزارها باقی بمانند.

او همچنین اخطار داد که تماشای ویدئوهای بامزه شاید ساده به نظر برسد؛ اما عواقب بزرگی دارد. از آنجایی که تیک‌تاک توسط شرکتی چینی اداره می‌شود، ایالات متحده نمی‌تواند همانند شرکت‌های آمریکایی برای آن قانون‌گذاری کند. که منجر می‌شود وقتی تیک‌تاک بر روی دستگاه اجرا می‌شود، می‌تواند اطلاعات را کپی کرده و در اختیار سازمان‌های دولتی چین قرار دهد.

چین به دزدیدن تکنولوژی‌های آمریکا خصوصاً تسلیحات نظامی، معروف است؛ به همین دلیل وزارت دفاع آمریکا استفاده تیک‌تاک بر تلفن‌های هوشمند و سایر را ممنوع کرده است.

پروفسور دیگری از دانشگاه ویرجینیا نیز گفت: سایر تکه‌های پازل این ماجرا، فراتر از دزدی سایبری است. نگرانیم که از چیزی مثل تیک‌تاک برای عملیات روانی استفاده شود.

تلفن‌های هوشمند همیشه صداهای اطراف را می‌شوند، حتی اگر کسی قصد جاسوسی نداشته باشد؛ بنابراین نشت این اطلاعات می‌تواند در سطح شخصی نیز خطرناک باشد.

اما آیا می‌توان واقعاً تیک‌تاک را ممنوع کرد؟

می‌توان به اپل و گوگل فشار آورد تا آن را فروشگاه‌هایشان حذف کنند. یکی از مؤثرترین راه‌حل‌ها، ایجاد یک فایروال بزرگ است؛ البته اجرای آن بعید به نظر می‌رسد. بزرگ‌ترین مشکل در سد راه مسدود کردن تیک‌تاک، قانون آزادی بیان آمریکا است که کار را برای بستن آن سخت می‌کند