به گزارش اکوایران و به نقل از فایننشال تایمز، رقیب توئیتر، ماستودون، در ماه‌های اخیر بیش از پنج پیشنهاد سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری دریافت کرده که همه را رد کرده است، زیرا مؤسس آن متعهد شده که از وضعیت غیرانتفاعی این رسانه اجتماعی درحال ‌رشد محافظت کند.

ماستودون، در سال ۲۰۱۶ توسط یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار آلمانی به نام اِگان روچکو تأسیس شد، از زمانی که ایلان ماسک توییتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار در اکتبر خرید، به دلیل نگرانی‌ها در مورد نحوه مدیریت این رسانه اجتماعی‌، ماستودون شاهد افزایش کاربران بسیاری بوده است.

روچکو گفت که پیشنهادات میلیون دلاری را برای سرمایه‌گذاری در توسعه این پلتفرم دریافت کرده است

روچکو همچنین تأکید کرد: «ماستودون به آن چه در مورد توئیتر متنفر هستید تبدیل نخواهد شد؛ این واقعیت که می‌توان آن را به یک میلیاردر جنجالی فروخت، این واقعیت که می‌توان آن را تعطیل کرد، ورشکست شد و غیره، این تفاوت این دو پلتفرم است.»

در اوایل این ماه، توییتر به طور موقت حساب کاربری ماستودون و چند روزنامه‌نگار را به دلیل اشتراک‌گذاری مسیر پرواز جت خصوصی ماسک، به حالت تعلیق درآورد. توییتر همچنین پیشنهاد کرد که اشتراک‌گذاری لینک‌ شبکه‌های اجتماعی دیگر در توییتر از جمله ماستودون ممنوع می‌شود، اما بعداً این سیاست را تغییر داد.

روچکو افزود: کاربران فعال ماهانه ماستودون بین اکتبر از ۳۰۰ هزار به ۲٫۵ میلیون افزایش‌یافته است. همچنین استفاده از دیگر رقیب‌های توییتر مثل تمبلر نیز افزایش‌یافته است.

دانلود روزانه ماستودون از روزی که ماسک توییتر را به دست آورد، از ۶ هزار در ۲۷ اکتبر به ۲۴۳ هزار در ۱۸ نوامبر رسید.

روچکو تنها سهام‌دار ماستودون است و طبق گزارش سالانه آن در سال ۲۰۲۱، او سال گذشته ۲۴۰۰ یورو در ماه به خود پرداخت کرده است، رقمی که به گفته او فقط ۵۰۰ یورو افزایش‌یافته است.

یکی از مشکلات ماستودون که گریبان‌گیر کاربران جدید شده این است که سرورهای این پلتفرم ظرفیت این حجم از کاربران را ندارند و دچار سردرگمی شده‌اند.

جاش کاولز، محقق مؤسسه اینترنت آکسفورد، گفت که ماستودون می‌تواند به یک رقیب سرسخت برای توییتر تبدیل شود.