به گزارش اکوایران، آنطور که رویترز گزارش داده، قانونگذاران اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به تغییراتی در پیش‌نویس قوانین هوش مصنوعی رأی دادند که شامل ممنوعیت استفاده از این فناوری در نظارت بیومتریک و همچنین ممنوعیت افشای محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی‌های مولد‌ (مانند Chat GPT) است.

اصلاحات پیش‌نویس قانون پیشنهادی کمیسیون اتحادیه اروپا با هدف محافظت از شهروندان در برابر خطرات این فناوری می‌تواند باعث درگیری با کشورهای اتحادیه اروپا شود که مخالف ممنوعیت کامل استفاده از هوش مصنوعی در نظارت بیومتریک هستند.

رونمایی و پذیرش سریع ChatGPT OpenAI با پشتیبانی مایکروسافت و سایر ربات‌ها، همچنین سایر اختراعات جدید دانشمندان برجستهٔ هوش مصنوعی و سرمایه‌گذاری‌های کلان مدیران شرکت‌ها منجر به تشدید نگرانی‌ها از خطرات بالقوه تکنولوژی هوش مصنوعی برای جامعه شده است.

«براندو بنیفی»، یکی از گزارشگران این لایحه، گفت: «در حالی که دانشمندان و متخصصان در زمینه خطرات بالقوه هوش مصنوعی هشدار می‌دهند، اروپا این هشدارها را جدی گرفته و قصد دارد پاسخی ملموس به نگرانی‌ها بدهد و تمام کوشش خود را به کار بگیرد تا از مخاطرات این موضوع بکاهد.»

در خلال پیشنهادات و تغییرات جدید اعمال‌شده در متن پیش‌نویس، قانونگذاران اتحادیه اروپا از شرکت‌ها می‌خواهند که از ابزارهای مولد تنها برای انتشار مطالب دارای حق نسخه‌برداری استفاده کنند. همچنین از شرکت‌هایی که روی «برنامه‌های پرخطر» کار می‌کنند، خواسته شده تا ارزیابی خود را از تأثیر فناوری‌هایشان بر حقوق اساسی و محیط زیست را ارائه دهند.

سیستم‌هایی مانند ChatGPT باید مشخص کنند که محتوا توسط هوش مصنوعی تولید شده است. همچنین باید به تشخیص تمایز میان تصاویر جعلی و تصاویر واقعی کمک کنند و در راستای کمک به تضمین حفاظت در برابر محتوای غیرقانونی گام بردارند.

شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و آی‌بی‌ام از آخرین اقدام قانونگذاران اتحادیه اروپا استقبال کردند و مشتاقانه منتظر اصلاح بیشتر قانون پیشنهادی هستند.

یکی از سخنگویان مایکروسافت گفت: «ما معتقدیم که کاربرد هوش مصنوعی مستلزم حفاظت‌های قانونی، تلاش‌های متوازن در سطح بین‌المللی و اقدامات داوطلبانه معنادار توسط شرکت‌هایی است که هوش مصنوعی را توسعه داده و به کار می‌گیرند.»

قانونگذاران اکنون باید جزئیات را با کشورهای اتحادیه اروپا بررسی کنند تا پیش‌نویس قوانین به قانون تبدیل شود.

هوش مصنوعی ذاتاً خوب است

در حالی که بیشتر شرکت‌های بزرگ فناوری بر خطرات ناشی از هوش مصنوعی تاکید می‌کنند، دیگرانی مانند متا (META.O) که مالک فیس‌بوک و اینستاگرام است، هشدارها در مورد خطرات احتمالی را رد کرده‌اند.

«یان لکون»، دانشمند ارشد هوش مصنوعی متا، روز چهارشنبه در کنفرانسی در پاریس گفت: «هوش مصنوعی ذاتاً خوب است، زیرا تأثیر هوش مصنوعی این است که افراد را باهوش‌تر می‌کند».

در پیش‌نویس قانون فعلی اتحادیه اروپا، سیستم‌های هوش مصنوعی که می‌توانستند برای تأثیرگذاری بر رأی‌دهندگان و نتیجه انتخابات مورد استفاده قرار گیرند و سیستم‌هایی که توسط پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی با بیش از ۴۵ میلیون کاربر استفاده می‌شوند، به فهرست پرخطر اضافه شدند. متا و توییتر تحت این طبقه‌بندی قرار می‌گیرند.

«تیری برتون»، مدیر صنعت اتحادیه اروپا گفت: «هوش مصنوعی سوالات زیادی را از نظر اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی ایجاد می کند. اما اکنون زمان تعلل و تعلیق نیست. برعکس، در این مورد باید سریع عمل کرد.»

او گفت که هفته آینده به ایالات متحده سفر خواهد کرد تا با مارک زاکربرگ مدیر عامل متا و با آلتمن از OpenAI ملاقات کند تا در مورد پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی صحبت کند.

کمیسیون، پیش‌نویس قوانین را دو سال پیش با هدف تعیین یک استاندارد جهانی برای فناوری‌های کلیدی در هر صنعت و تجارت، اعلام کرد. شاید بتوان گفت اتحادیه اروپا در تلاش برای توسعه دادن دامنه‌ی این قوانین به فراتر از مرزهای قانونی اتحادیه اروپا، به‌خصوص چین و آمریکا، است.