به گزارش اکوایران، مالزی روز جمعه اعلام کرد که علیه پلتفرم‌های متا (META.O)، به‌ویژه فیسبوک، به دلیل عدم حذف پست‌های «نامطلوب» اقدام قانونی خواهد کرد.

در این رابطه رویترز خبر داده که انور ابراهیم - نخست‌وزیر مالزی - از زمان به قدرت رسیدن در ماه نوامبر، پس از انتخاباتی که در این کشور جنوب شرق آسیا برگزار و منجر به افزایش تنش‌های قومی شد، قول داده که از در معرض دید قرار گرفتن پست‌های تحریک‌آمیز که به نژاد و مذهب می‌پردازد، جلوگیری کند.

کمیسیون ارتباطات و رسانۀ مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرد فیس‌بوک اخیراً با حجم قابل توجهی از محتوای نامطلوب مربوط به نژاد، خانواده سلطنتی، مذهب، افترا، جعل هویت، قمار آنلاین و تبلیغات کلاهبرداری همراه بوده است.

این سازمان گفت که با وجود درخواست‌های مکرر، متا نتوانسته اقدامات کافی را انجام دهد و اقدامات قانونی برای ارتقای مسئولیت‌پذیری در مورد امنیت سایبری و حمایت از مصرف‌کنندگان ضروری است.

شرکت متا تا کنون به این اظهارات پاسخ نداده است.

کمیسیون در پاسخ به این سوال که چه اقدامات قانونی‌ای ممکن است انجام دهد، در بیانیه‌ای ایمیلی در روز شنبه گفت که اجازه سوءاستفاده از امکانات شبکه یا خدمات برنامه می‌تواند طبق قانون ارتباطات و چندرسانه‌ای مالزی در سال 1998 تخلف باشد.

ممکن است طبق این قانون، مدیران متا به دلیل عدم اقدام سریع در این رابطه، به «تهیه عمدی وسایل و کمک به فعالیت مجرمانه» متهم شوند.

نژاد و مذهب در مالزی، که اکثریت قومی مالایی‌های مسلمان در کنار اقلیت‌های مهم قومی چینی و هندی زندگی می‌کنند، مسائل پیچیده‌ای است. همچنین، اظهارنظر دربارۀ خاندان کشور نیز موضوع حساسی محسوب می‌شود و اظهارات منفی نسبت به آنان در قوانین مجازات قابل رسیدگی است.

فیس‌بوک بزرگترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی مالزی است و تخمین زده می‌شود 60 درصد از جمعیت 33 میلیونی این کشور دارای حساب کاربری ثبت‌شده در آن باشند.

در سطح جهانی، شرکت‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی که شامل متا، یوتیوب، گوگل و تیک‌تاک می‌شود، اغلب در مورد محتوای پست‌شده در پلتفرم‌هایشان قوانین نظارتی مخصوص به خود را دارند.

مالزی تنها کشوری نیست که تا کنون از رسانه‌های اجتماعی بزرگ انتقاد کرده است. در سال 2020، ویتنام تهدید کرد که در صورت عدم موافقت با درخواست‌های دولت برای سانسور بیشتر محتوای سیاسی محلی در پلتفرم خود، فیس‌بوک را در این کشور تعطیل خواهد کرد. دولت این کشور سال گذشته اعلام کرد که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی فعال در ویتنام بیش از 3200 پست و ویدیو را در سه ماهه اول حذف کرده‌اند که حاوی اطلاعات نادرست و ناقض قوانین این کشور است. در اندونزی نیز فیس بوک در سال 2019، صدها حساب، صفحه و گروه محلی مرتبط با یک سندیکای اخبار جعلی را حذف کرد.