به گزارش اکوایران، متا گفته است که پس از تصویب لایحه بحث برانگیز پارلمان کانادا تحت عنوان قانون «اخبار آنلاین»، دسترسی کاربران کانادایی به اخبار در اینستاگرام و فیسبوک را محدود خواهد کرد. 

طبق آنچه در گزارش بی‌بی‌سی جهانی آمده، این لایحه پلتفرم های بزرگ را مجبور می‌کند که به ناشران اخبار برای محتوای ارسال شده در سایت هایشان غرامت بپردازند.

متا و گوگل هر دو پیش از این در حال آزمایش محدودیت دسترسی به اخبار برای برخی از کاربران کانادایی بوده‌اند.

در سال 2021، کاربران استرالیایی از اشتراک گذاری یا مشاهده اخبار در فیس بوک در پاسخ به قانون مشابه مسدود شدند.

قانون «خبر آنلاین» کانادا که هفته پیش در مجلس سنای کانادا تایید شد، قوانینی را وضع می‌کند که پلتفرم‌هایی مانند متا و گوگل را ملزم می‌کند تا در قبال انتشار محتواهای معاملات تجاری و اخبار نشریافته از سوی ارگان‌های خبری، پول بپردازند.

متا این قانون را «قانونی اساساً ناقص که واقعیت‌های نحوه عملکرد پلتفرم های ما را نادیده میگیرد» توصیف کرده است.

متا اعلام کرد که دسترسی به اخبار در فیسبوک و اینستاگرام برای همه کاربران در کانادا - کمی قبل از اجرایی شدن این لایحه - پایان خواهد یافت.

یکی از سخنگویان متا به رویترز گفت: «قانونی که ما را مجبور به اعمال چنین محدودیت‌هایی می‌کند نه پایدار است و نه قابل اجرا».

این شرکت گفت که تغییراتی که در اخبار از آن‌ها سخن گفته شده تاثیری بر سایر خدمات ارائه‌شده به کاربران کانادایی نخواهد داشت.

گوگل این لایحه را در شکل فعلی آن «غیرقابل اجرا» خواند و گفت که به دنبال همکاری با دولت برای یافتن «مسیری رو به جلو» است.

دولت فدرال می‌گوید لایحه اخبار آنلاین، «برای افزایش انصاف در بازار اخبار ارز دیجیتال کانادا» و برای «ایمن‌سازی دریافت غرامت عادلانه» برای اخبار و پیوندهای به اشتراک گذاشته شده در پلتفرم‌ها ضروری است.

تجزیه و تحلیل این لایحه توسط یک ناظر مستقل بودجه پارلمان تخمین می‌زند که کسب‌وکارهای خبری می‌توانند سالانه 329 میلیون دلار کانادا (250 میلیون دلار؛ 196 میلیون پوند) از پلتفرم‌های دیجیتال دریافت کنند.

در اوایل این ماه، پابلو رودریگز، وزیر میراث کانادا به رویترز گفت که آزمایش‌های انجام شده توسط پلتفرم‌های فناوری «غیرقابل قبول» و «تهدید» هستند.

هفته گذشته، دفتر آقای رودریگز گفت که او این هفته با گوگل و فیس بوک ملاقات کرده و مذاکرات بیشتری را برنامه ریزی کرده است - اما بدون شک دولت برای اجرای این لایحه مصمم است.

او در بیانیه‌ای گفت اگر دولت نتواند از کانادایی‌ها در برابر غول‌های فناوری دفاع کند، چه کسی این کار را خواهد کرد؟ 

گروه‌های صنعت رسانه از تصویب این لایحه به عنوان گامی در جهت تحقق عدالت در بازار استقبال کردند.

پل دیگان، رئیس و مدیر اجرایی News Media Canada، یک گروه صنعت رسانه، گفت: «روزنامه‌نگاری واقعی که توسط روزنامه‌نگاران واقعی ایجاد شده است، همچنان مورد تقاضای کانادایی‌ها است و برای دموکراسی ما حیاتی است، اما هزینه واقعی دارد.»

انتظار می‌رود قانون «خبر آنلاین» تا شش ماه دیگر در کانادا اجرایی شود.