به گزارش اکوایران، ایلان ماسک روز جمعه ادعا کرد که می‌توان به شرکت هوش مصنوعی جدید او، xAI، بیشتر از OpenAI و گوگل برای ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی مطمئن، آن هم در زمانی که رایانه‌ها از انسان‌ها باهوش‌تر می‌شوند، اعتماد کرد.

طبق آنچه در گزارش فایننشال تایمز آمده، ایلان ماسک دو روز پس از راه‌اندازی این شرکت، در مورد برنامه‌های هوش مصنوعی خود در توییتر صحبت کرد، و روشن نکرد که چگونه کار xAI با رقبای سال‌های آینده یا نوع خدماتی که قرار است ارائه دهد، متفاوت است.

xAI این هفته با مأموریت «درک ماهیت واقعی جهان» راه‌اندازی شد.

ماسک در یک صحبت90 دقیقه‌ای که بیش از 30 هزار شنونده را در شبکه‌های اجتماعی خود به خود جلب کرد، در مورد اینکه آیا موجودات فضایی وجود دارند و چرا ماشین‌های فوق‌هوشمند ممکن است تصمیم بگیرند بشریت را نابود نکنند، صحبت کرد. او درباره برنامه جدید خود، xAI، گفت: «این تازه شروع ما است.»

xAI به رقابتی پیوسته است تا ماشین‌هایی با هوش در سطح انسانی بسازد که به هوش مصنوعی عمومی یا AGI معروف است. در اوایل سال جاری، ماسک یکی از امضاکنندگان نامه‌ای بود که خواستار تاخیر شش‌ماهه در توسعه هوش مصنوعی پیشرفته بود تا زمان بیشتری برای تمرکز بر ایمنی آن فراهم شود.

او گفت: «من برای مدت طولانی با AGI مبارزه کرده‌ام و تا حدودی در برابر تحقق آن مقاومت نشان داده‌ام. اما واقعاً این بار به نظر می‌رسد در این مرحله قرار است چنین طرحی محقق شود، بنابراین دو انتخاب وجود دارد، یا تماشاگر باشید یا یک شرکت کننده. به عنوان یک تماشاگر، نمی‌توان کار زیادی برای تأثیرگذاری بر نتیجه انجام داد.»

ماسک گفت پس از این که به این نتیجه رسید که لری پیج، بنیان‌گذار گوگل، در آن زمان به اندازه کافی [ایمنی هوش مصنوعی] را جدی نمی‌گرفت، درگیر هوش مصنوعی شد. او OpenAI را قبل از شروع یک‌سری پیشرفت‌ها در مدل‌های زبان بزرگ ترک کرد که منجر به راه‌اندازی ChatGPT در اواخر سال گذشته شد.