به گزارش اکوایران و به نوشته نیواطلس، توسعه این واکسن می‌تواند راه را برای درمان بیماری‌های خودایمنی بدون سرکوب کردن سیستم ایمنی بدن، هموار کند.

به طور معمول، واکسن به سیستم ایمنی بدن آموزش می‌دهد که یک عامل بیرونی مانند ویروس یا باکتری را به عنوان دشمن در نظر بگیرد و آن را نابود کند، اما اکنون محققان دانشگاه شیکاگو واکسنی توسعه داده‌اند که برعکس این روند را انجام می‌دهد؛ واکسنی که به اصطلاح «واکسن معکوس‌» نامیده‌ شده است.

این واکسن جدید، حافظه سیستم ایمنی را از مولکول‌ هدف قرارگرفته توسط گلبول‌های سفید پاک می‌کند. این اتفاق در زمان ورود یک عامل بیماری‌زا به بدن ناخوشایند است،‌ اما کمک بزرگی برای درمان بیماری‌های خودایمنی است.

نوعی از گلبول‌های سفید خون موسوم به «سلول‌های تی» وظیفه دارد آنتی‌ژن‌های بیرونی خاص را که بر سطح سلول‌ها می‌نشینند،‌ شناسایی کرده و آن‌ها را نابود کنند؛‌ اما سلول‌های تی گاهی اوقات دچار اشتباه می‌شوند و اعضای بدن و بافت‌های سالم را به عنوان عوامل خارجی در نظر می‌گیرد و به آن‌ها حمله می‌کند؛‌ اتفاقی که در بیماری‌هایی مانند  «ام‌اس»،‌ «دیابت نوع 1» و «روماتیسم مفصلی» رخ می‌دهد و سیستم ایمنی بر ضد سلول‌های سالم بدن اقدام می‌کند.

محققان برای توسعه این واکسن از عملکرد کبد الهام گرفتند که می‎تواند با علامت‌گذاری‌های خاص،‌ سلول‌های ایمنی را از حمله به مولکو‌ل‌ها دور کند. در واقع، کبد می‌تواند با استفاده از سلول‌های تکه‌تکه شده، مولکول‌ها را علامت‌گذاری کند و این پیام را به سیستم ایمنی بدهد: «حمله نکنید.»

در مطالعات پیشین مشخص شده بود یک ترکیب شیمیایی موسوم به «ان استیل‌گالاکتوزامین» یا «پی‌گال» می‌تواند فرآیند مشابه کبد در علامت‌گذاری مولکول‌ها را انجام دهد. در این مطالعه،‌ محققان یک موش آزمایشگاهی را که دچار بیماری‌ای شبیه به ام‌اس شده بود، مورد بررسی قرار دادند. در بیماری ام‌اس، «میلین» - لایه‌ای از جنس چربی که در اطراف سلول‌های عصبی تشکیل می‌شود - مورد حمله سیستم ایمنی قرار می‌گیرد. محققان، پروتئین‌های میلین را به ترکیب شیمیایی پی‌گال مرتبط کردند و تأثیر واکسن معکوس را مورد آزمایش قرار دادند. نتیجه این بررسی نشان داد که پس از تزریق واکسن، سیستم ایمنی از حمله به میلین صرف نظر کرد و به تدریج علائم بیماری در موش آزمایشگاهی از بین رفت.

در حال حاضر، بیماری‌های خودایمنی عموما توسط داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی درمان می‌شوند که می‌تواند اثرات جانبی زیادی داشته باشد. واکسن یادشده در مرحله نخست آزمایشات بالینی قرار دارد تا ایمنی و تأثیر آن روی انسان مشخص شود.