به گزارش اکوایران، مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد رشد اقتصادی متأثر از هوش مصنوعی در آمریکا و اقتصادهای پیشرفته دنیا، بیشتر از چین و اقتصادهای در حال گسترش خواهد بود؛ اتفاقی که رقابت جهانی میان واشنگتن و پکن را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

به نوشته بلومبرگ، این مطالعه که توسط موسسه کپیتال اکونومیکس واقع در انگلستان انجام شده،‌ کشورها را با توجه به پتانسیل آن‌ها در منفعت بردن از هوش مصنوعی رتبه‌بندی کرده است. در این رتبه‌بندی،‌ آمریکا در صدر قرار دارد و سنگاپور، بریتانیا و سوئیس در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

با ظرفیت نوآوری بالا‌ و سرمایه‌گذاری‌های گسترده در بخش هوش مصنوعی،‌ چین در میان 33 کشور حاضر در این رتبه‌بندی در میانه‌های جدول قرار می‌گیرد. علت پایین بودن رتبه چین به دلیل رویکرد نظارتی سختگیرانه این کشور است که باعث شده گسترش هوش مصنوعی با کندی همراه باشد.

به گفته کارشناسان،‌ هوش مصنوعی احتمالا به آمریکا کمک می‌کند که برتری خود را نسبت به چین در تولید ناخالص داخلی حفظ کند. همچنین انقلاب هوش مصنوعی دلیل دیگری است که نشان می‌دهد نباید مانند گذشته انتظار داشت که اقتصاد چین از اقتصاد ایالات متحده پیشی بگیرد.

از سوی دیگر، چین در شرایطی به تلاش برای گسترش فناوری‌های هوش مصنوعی ادامه می‌دهد که آمریکا محدودیت‌هایی برای صادرات ریزتراشه‌ها که در پردازش هوش مصنوعی به کار می‌روند، اعمال کرده است؛‌ این اتفاق به این معناست که توسعه هوش مصنوعی در چین جدای از کشورهای غربی خواهد بود.

«هوش مصنوعی مولد» می‌تواند منجر به جهش چشمگیر در بهره‌وری ایالات متحده شود - حدود 1.5 درصد در سال در طول یک دهه - و رشد جهانی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

کپیتال اکونومیکس گفته هوش مصنوعی احتمالاً در کوتاه‌مدت باعث کاهش رشد اقتصادی هند می شود، تا حدی به این دلیل که رشد برون‌سپاری فرآیندهای تجاری از کشورهای توسعه یافته را کند می‌کند. برون‌سپاری به واگذاری انجام فرایندها یا فعالیت‌های داخلی یک کسب و کار به یک تأمین کننده خارجی تحت قرارداد مشخص اطلاق می‌شود.

به گفته کپیتال اکونومیکس، «مرگ آهسته» این بخش می‌تواند رشد اقتصادی هند را سالانه 0.3 تا 0.4 درصد در دهه آینده کاهش دهد.

از سوی دیگر،‌ بعید است که هوش مصنوعی منجر به افزایش بیکاری شود. به گفته کپیتال اکونومیکس، احتمالاً مشاغل جدیدی مرتبط با هوش مصنوعی ایجاد می‌شود و افزایش بهره‌وری نیز می‌تواند منجر به افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات شود.