به گزارش اکوایران، «کاتالین کاریکو» مجارستانی-آمریکایی و «درو وایسمن» آمریکایی روز دوشنبه (10 مهر) برای انجام تحقیقاتی که منجر به ساخت واکسن‌های کووید-19 توسط شرکت‌های «فایزر-بایو اِن‌تک» و «مدرنا» شد، موفق به کسب جایزه نوبل پزشکی شدند.

به نوشته اکسیوس، در واقع این دانشمندان موفق به تولید واکسن‌هایی مبتنی بر فناوی «اِم‌آر‌اِن‌اِی» (mRNA) شدند که به یکی از موفق‌ترین ابزارهای مقابله کووید-19 تبدیل شد.

کمیته جایزه نوبل اعلام کرده: «برندگان این جایزه به سرعت بی‌سابقه توسعه واکسن در برابر یکی از بزرگترین تهدیدات برای سلامت انسان کمک کردند. این واکسن‌ها جان میلیون‌ها نفر را نجات دادند و از وخامت بیماری در بسیاری از افراد دیگر جلوگیری کردند.»

برندگان نوبل پزشکی 2023 کشف کردند که چگونه می‌توان از فناوری ام‌آران‌ای برای ساخت واکسن و درمان‌های دیگر استفاده کرد. این فناوری حاوی دستورالعمل‌هایی برای ساخت پروتئین است که می‌تواند در برابر طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های عفونی مورد استفاده قرار بگیرد.

کاتالین کاریکو و درو وایسمن در سال 2005 نتایج تحقیقات خود درباره فناوری ام‌آران‌ای را منتشر کردند،‌ اما دستاورد این دو در آن زمان توسط جوامع علمی و پزشکی نادیده گرفته شد؛‌ اما پس از ظهور کرونا، شرکت‌های مدرنا و بایو ان‌تک به تکنولوژی توسعه‌یافته توسط آن‌ها علاقه‌مند شدند.

مجمع نوبل در موسسه کارولینسکای سوئد که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های علوم پزشکی اروپا محسوب می‌شود، هر سال برندگان نهایی جایزه پزشکی را انتخاب می‌کند.

اعطای جوایز شش‌گانه نوبل در سال 2023 میلادی از امروز آغاز شده و تا پایان هفته ادامه دارد. این جوایز در بخش‌های پزشکی و فیزیولوژی، فیزیک، شیمی، ادبیات، صلح و اقتصاد به برندگان اعطا می‌شود.

همچنین جایزه نقدی در نظر گرفته شده برای برندگان نوبل شامل 11 میلیون کرون معادل 986 هزار دلار است. این جایزه به دلیل کاهش ارزش پول ملی سوئد،‌ نسبت به سال گذشته 1 میلیون کرون افزایش یافته است.