به گزارش اکوایران، آژانس فضایی آمریکا (ناسا) در روز جمعه (21 مهر) از پرتاب یک فضاپیما به سوی «سیارک سایکی» خبر داد.

به نوشته رویترز، سایکی بزرگترین سیارک غنی از فلز در منظومه شمسی است و به باور دانشمندان، این سیارک در واقع بقایای هسته یک سیاره بسیار قدیمی بوده و می‎‌تواند اطلاعات ارزشمندی درباره چگونگی تکامل کره زمین در اختیار دانشمندان قرار دهد.

کاوشگر سایکی توسط راکت فالکون سنگین شرکت اسپیس‌ایکس از مرکز فضایی کِنِدی ناسا به فضا پرتاب شد. این کاوشگر تقریبا به اندازه یک خودروی ون است و برای رسیدن به سیارک سایکی باید 3/5 میلیارد کیلومتر طی کند. طبق اعلام ناسا، کاوشگر یادشده در آگوست 2029 به سایکی خواهد رسید. عرض سیارک سایکی به 279 کیلومتر می‌رسد و در حاشیه بیرونی کمربند سیارک‌ها بین مریخ و مشتری قرار دارد.

قرار است طی 3 تا 4 ماه آینده، سیستم‌های این کاوشگر مورد بررسی قرار بگیرد و سپس سفر طولانی‌مدت خود را آغاز کند. این کاوشگر همچنین توسط پیشرانه‌های یونی خورشیدی‌الکتریکی حرکت می‌کند؛ برای نخستین‌بار است که این فناوری در مأموریت‌های بین‌سیاره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از رسیدن به سیارک سایکی،‌ کاوشگر ناسا به مدت 26 ماه در مدار آن قرار می‌گیرد و اطلاعاتی درباره جاذبه، ویژگی‌های مغناطیسی و ساختار این سیارک جمع‌آوری خواهد کرد.

طبق نظریه مطرح‌شده توسط دانشمندان، این سیارک جزء هسته یک سیاره جوان در دوران ابتدایی پیدایش منظومه شمسی بوده که بر اثر برخود با اجرام آسمانی از بین رفته است.

این باور وجود دارد که سیارک سایکی ‌به طور عمده از آهن، نیکل، طلا و سایر فلزات تشکیل شده و ارزش تخمینی آن، 10 کادریلیون دلار برآورد شده است؛ کادریلیون عددی برابر 10 به توان 15 است.

ناسا اعلام کرده این مأموریت با حفر معدن در این سیارک همراه نیست و هدف اصلی آن درک بهتر چگونگی شکل‌گیری کره زمین و سایر سیاره‌های زمین‌سان یا سنگی است.