به گزارش اکوایران، یک زن سوئدی به نام کارین که دست خود را در یک حادثه رانندگی از دست داده، در حال حاضر از یک دست مصنوعی پیشرفته استفاده می‌کند که می‌تواند استفاده از اعضای مصنوعی بدن را با تحول اساسی همراه کند.

به نوشته ساینس اَلِرت، این دست رباتیک براساس یک فناوری بدیع طراحی شده که به طور مستقیم به استخوان، ماهیچه‌ها و عصب‌ها متصل می‌شود که یک ترکیب بی‌سابقه از انسان و ماشین محسوب می‌شود.

این شهروندی سوئدی حتی دارای حس لامسه محدود است و می‎تواند تمام انگشتان دست مصنوعی خود را به شکل مجزا حرکت دهد.

پس از دو دهه زندگی بدون دست راست، این فرد اکنون قادر است 80 درصد فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد؛‌ فعالیت‌هایی نظیر آماده کردن غذا، برداشتن اشیا، چرخاندن دستگیره در یا استفاده از پیچ‌گوشتی.

تیمی از مهندسان بین‌المللی از سوئد،‌ ایتالیا و استرالیا که این دست رباتیک پیشرفته را توسعه داده‎‌اند، به تازگی موفقیت خود را در ژورنال «ساینس رباتیکس» منتشر کرده‌اند.

طبق اعلام مهندسان این پروژه، این حقیقت که کارین قادر بوده در چند سال اخیر از دست مصنوعی خود به شکل راحت و موثر استفاده کند،‌ یک پیشرفت امیدوارکننده برای افرادی است که دچار قطع عضو شده‌اند.

کارین حدود سه سال قبل دست مصنوعی خود را دریافت کرد و به گفته این مهندسان، فناوری آن‌ها در آن زمان منحصربه‌فرد بوده چراکه هیچ‌کدام از محصولات مشابه دارای حس‌گرهایی نبودند که به شکل مستقیم به بدن وصل شوند.

به طور عمومی،‌ زمانی که یک ایمپلنت به استخوان متصل می‌شود، سلول‌های استخوان به مرور زمان در اطراف ایمپلنت تجمع می‌کنند و در نهایت باعث از بین رفتن کارایی آن می‌شوند؛ اما دست مصنوعی یادشده به اندازه‎ای استحکام دارد که می‌توان آن را بدون نگرانی به استخوان متصل کرد.

همچنین عضلات و عصب‌های باقی‌مانده از دست کارین به وسیله پیوندهای عضلانی دارای الکترود، به این دست رباتیک متصل شدند؛ اتفاقی که می‌تواند انتقال سیگنال‌های مغز به دست مصنوعی را ممکن کند. از آنجایی که الکترودهای حسی به جای بیرون، در داخل دست رباتیک تعبیه شده‌اند، تحریک عصبی به طور مداوم به این عضو مصنوعی منتقل می‌شود.

محصول یادشده توسط شرکت ایتالیایی «پرنزیلیا» (Prensilia) که در تولید دستگاه‌های رباتیک و زیست‌پزشکی تخصص دارد، ساخته شده و از سوی کمیسیون اروپا تأمین مالی می‌شود.