به گزارش اکوایران، دانشمندان «موسسه فناوری ماساچوست» (MIT) یک رویکرد پیشگامانه برای بهینه‌سازی باکتری‌ها در جهت حفاظت از گیاهان ایجاد کرده‌اند که به ‎طور بالقوه جایگزینی برای کودهای شیمیایی در کشاورزی محسوب می‌شود.

به نوشته آی‌ای، تولید و کاربرد کودهای شیمیایی به میزان قابل توجهی به انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر می‌شود و با مصرف انرژی زیادی‌ همراه است. برای رفع این نگرانی‌ها، کشاورزان اغلب به کودهای زیستی حاوی میکروارگانیسم‎های مفید، بویژه باکتری‌های تثبیت‌کننده نیتروژن، روی می‌آورند تا حاصل‌خیزی خاک را افزایش دهند و در عین حال استفاده از کودهای شیمیایی را به حداقل برسانند.

با این حال، کودهای زیستی به طور سنتی فاقد حفاظت از آفات هستند. برای غلبه بر این محدودیت، مهندسان شیمی اِم‌آی‌تی یک پوشش فلزی‌آلی ابداع کرده‌اند که از سلول‎های باکتریایی در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند بدون اینکه مانع عملکرد آن‌ها شود. این پیشرفت باعث می‌شود این باکتری‌ها در محافظت از گیاهان در برابر آفات قوی‌تر شوند و در عین حال پایدار باقی بمانند.

پوشش فلزی‌آلی، ساخته شده از فلزاتی مانند آهن، منگنز، آلومینیوم و روی، همراه با ترکیبات آلی موسوم به پلی فنول‌ها، از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده بدون خطر در نظر گرفته می‌شود. پلی فنول‌ها به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند و دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند. این پوشش مانند یک زره عمل می‌کند و از باکتری‌ها در برابر چالش‎های محیطی محافظت می‌کند.

این نوآوری نه تنها محافظت در برابر آفات را تضمین می‌کند، بلکه چالش های مرتبط با حساسیت این میکروارگانیسم‌ها به گرما و رطوبت را نیز برطرف می‌کند. پژوهشگران ۱۲ نوع پوشش مختلف را آزمایش کردند و متوجه شدند که همه آنها از باکتری‌ها در برابر دمای ۵۰ درجه سانتیگراد (۱۲۲ درجه فارنهایت) و رطوبت تا ۴۸ درصدی محافظت می‌کنند.

علاوه بر محافظت از آفات و انعطاف‌‌پذیری محیطی، محققان دریافتند که پوشش‌های فلزی‌‌آلی سرعت جوانه‌‌زنی بذرهای مختلف گیاهان را تا 150 درصد بهبود می‎‌بخشد.