به گزارش اکوایران، نمونه‌های سنگی از ماه که توسط مأموریت‌های آپولو به زمین آورده شده‌اند، وجود هیدروژن را آشکار کرده‌اند.

به نوشته آی‌ای، محققان آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا این تجزیه و تحلیل را انجام داده‌اند و «هیدروژن باد خورشیدی» را در خاک ماه شناسایی کردند.

این یافته برای اکتشافات بعدی ماه بسیار مهم است، زیرا امکان استفاده از هیدروژن به عنوان منبعی برای تولید آب در ماه را فراهم می‌کند. به گفته محققان، مکان‌یابی منابع و درک نحوه جمع‌آوری آن‌ها قبل از رسیدن به این قمر، برای اکتشافات فضایی فوق‌العاده ارزشمند است.

آزمایش‌های قبلی روی نمونه‌های آپولو، وجود هلیوم حاصل از باد خورشیدی در ذرات خاک ماه را تأیید کرده بودند. با این حال، این نخستین‌بار است که دانشمندان توانسته‎اند هیدروژن را در نمونه‌های قمری کشف کنند. محققان از تکنیک‌های پیشرفته‌ای مانند میکروسکوپ الکترونی عبوری روبشی و طیف‌سنجی از دست دادن انرژی الکترونی برای تجزیه و تحلیل‌های خود استفاده کردند.

آب یک منبع ضروری برای حفظ حیات است و استخراج آن از خاک ماه یک جنبه حیاتی از اکتشافات آینده در تنها قمر زمین و سکونت بالقوه انسان در آن محسوب می‌شود. آب را می‌توان به هیدروژن و اکسیژن تجزیه کرد و از آن سوخت موشک تولید کرد؛ اتفاقی که می‌تواند سفرهای فراتر از ماه را نیز ممکن سازد.

هزینه انتقال آب به ماه در حال حاضر بالاست و استفاده از منابع حاضر در این قمر برای انجام مأموریت‌های فضایی بسیار حیاتی است. محققان با تمرکز بر شناسایی مکان‌های غنی از آب، به‌ویژه در نزدیکی قطب‌های ماه، به طور فعال روش‌ها و فناوری‌هایی را برای استخراج آب از خاک ماه بررسی می‌کنند.