به گزارش اکوایران، راه‌اندازی چت جی‎ پی‌تی در 30 نوامبر 2022 نقطه عطفی برای هوش مصنوعی بود بطوریکه چند روز پس از انتشار، استفاده از آن به سرعت گسترش یافت و این موضوع حتی خالق آن یعنی شرکت «اُپن اِی‌آی» (OpenAI) را شگفت‌زده کرد.

به نوشته ساینس‌الرت، تا ژانویه 2023، این پلتفرم روزانه 13 میلیون بازدیدکننده منحصر‌به‌فرد را ثبت می‌کرد و از حیث جذب کاربران جدید، در حال رکوردشکنی بود.

سیستم‌های هوش مصنوعی مولد، از جمله چت جی‌پی‌تی، به‌طور فزاینده‌ای رایج شده‌اند و شرکت اُپن اِی‌آی ادعا می‌کند که اکنون 100 میلیون نفر هر هفته از سیستم هوش مصنوعی مولد این شرکت استفاده می‌کنند.

فراتر از کاربران عمومی، کسب‌وکارها از چت‌بات‌های هوش مصنوعی در تمام سطوح کار خود استفاده می‌کنند، از کارمندان گرفته تا مدیران ارشد. در صنعت فناوری، هوش مصنوعی مولد به‌ عنوان مهم‌ترین توسعه ثبت‌شده در پلتفرم‌ها از زمان معرفی تلفن همراه آیفون در سال 2007 مورد استقبال قرار گرفته است. در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی انجام می‌شود که نشان‌دهنده پیش‌بینی گسترده از پتانسیل تحول‌آفرین هوش مصنوعی است.

با این حال، در میان این شور و شوق، نگرانی‌هایی در مورد پیامدهای چت جی‌پی‌تی و فناوری‌های مشابه در موضوعاتی مانند انتشار اطلاعات نادرست، کلاهبرداری، مالکیت معنوی و تبعیض مطرح شده است. در حوزه آموزش عالی، تمرکز قابل توجهی بر روی پتانسیل هوش مصنوعی برای تسهیل تقلب وجود دارد و همین امر منجر به افزایش بررسی و تحقیق در این زمینه شده است.

درس‌های آموخته‌شده از سال نخست معرفی چت‌بات اُپن اِی‌آی فراتر از قابلیت‌های فنی آن است. در حالیکه هوش مصنوعی برای بیش از یک دهه در محصولات مختلف روزمره مورد استفاده قرار گرفته است، افزوده شدن امکان ارتباط دوطرفه انسان با هوش مصنوعی بود که باعث شد سال نخست هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی به یک سال منحصربه‌فرد تبدیل شود.

موفقیت سیستم هوش مصنوعی اپن اِی‌آی با چالش هایی همراه بوده است. توانایی این فناوری در ایجاد زبانی قانع‌کننده، آن را مستعد تولید اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده می‌کند. این جنبه، نگرانی‌هایی را در مورد پتانسیل سوء استفاده از هوش مصنوعی توسط مجرمان ایجاد کرده است و نیاز به چارچوب‌های نظارتی برای کاهش خطرات را برجسته می‌کند.

با تکامل چشم‌انداز هوش مصنوعی، انتظار می‌رود سال آینده میلادی به دلیل محدودیت‌های فنی و موانع زیرساختی، شاهد کاهش سرعت توسعه هوش مصنوعی باشیم. به طور همزمان، بحث در مورد مقررات هوش مصنوعی به شکل جدی‌تری دنبال می‌شود. کاهش سرعت توسعه هوش مصنوعی می‌تواند فرصتی را برای شکل‌گیری هنجارهایی در رابطه با تعامل انسان و هوش مصنوعی ایجاد کند.

انتظار می‌رود چت جی‌پی‌تی و سیستم‌های هوش مصنوعی مشابه، بیشتر در جریان زندگی مردم ادغام شوند و به تدریج کارایی بهتری را در رابطه با وظایف مختلف، فراهم کنند. سال آینده میلادی در ایجاد شیوه‌هایی برای کار موثر با ابزارهای هوش مصنوعی بسیار مهم خواهد بود.