به گزارش اکوایران؛ اپراتورهای ارتباطی سرانجام شرط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای افزایش تعرفه اینترنت را پذیرفتند. بر این اساس قرار شد اپراتورها تا پایان سال 1403، سایت‌های نسل پنجم را به 10 درصد، پوشش نسل چهارم را به 96 درصد برسانند، همچنین اپراتورها مکلف شدند میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده را 30 درصد افزایش دهند.

این اتفاق در پی درخواست اپراتورها برای افزایش تعرفه اینترنت از ابراهیم رئیسی افتاد که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شروطی را برای آن تعیین کرد. 

خبرگزاری تسنیم ساعتی قبل (صبح امروز پنجشنبه ۷ دی) مدعی شد، وزارت ارتباطات با افزایش ۱۰۰ درصدی اپراتورها موافقت نکرده و فقط اجازه داده حداکثر تا ۳۴ درصد افزایش تعرفه دهند. اما جالب آن‌که این بخش از خبر اختصاصی تسنیم بعد از ساعاتی از توی خبر برداشته شد.

آن‌جا این طور نوشته شده بود که «حال کسب اطلاع جدید خبرنگار تسنیم از وزارت ارتباطات حاکی است، وزارت ارتباطات با افزایش ۱۰۰ درصدی اپراتورها موافقت نکرده و فقط اجازه داده حداکثر تا ۳۴ درصد افزایش دهند.»

 نامه‌های اپراتورها برای افزایش قیمت

پس از اینکه درخواست اپراتورها برای افزایش تعرفه خدمات اینترنت به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ترتیب اثر داده نشد، مدیران عامل این هشت شرکت‌، نامه‌ای را به ابراهیم رئیسی ارسال کردند و خواستار افزایش 100 درصدی تعرفه اینترنت برای بسته‌های دیتای همراه بالاتر از دو گیگابایت شدند.

 عدم تناسب توسعه زیرساخت ارتباطی مورد نیاز برای پشتیبانی از اقتصاد دیجیتال، عدم تناسب افزایش تعرفه با افزایش هزینه‌های نگهداری و توسعه شبکه در سنوات گذشته، کاهش شدید قدرت سرمایه‌گذاری اپراتورها، افزایش نرخ ارز در سالیان گذشته، نبود منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید مانند اینترنت نسل پنجم از دلایل این اپراتورها برای دو برابر کردن قیمت اینترنت بود. 

با این حال طبق اعلام عیسی زارع‌‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات-، سازمان تنظیم مقررات با این افزایش موافقت نکرد و افزایش تعرفه کمتر از نرخ تورم را مشروط کرد.  

به‌گفته زارع‌پور در صورت پذیرش شروط از سوی اپراتورها، شروط ابلاغی به‌عنوان الحاقیه در پروانه این اپراتورها لحاظ خواهند شد تا از ضمانت اجرایی لازم برخوردار شود، البته حداکثر در سقف تورم سالیانه افزایش تعرفه صورت خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرده بود که خط قرمز ما کیفیت اینترنت است.

این در حالیست که رییس سازمان تنظیم مقررات، در حاشیه چهارمین روز برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه تلکام در جمع خبرنگاران درباره افزایش تعرفه اپراتورها اظهار کرده بود که بحث افزایش تعرفه‌ها همیشه مطالبه اپراتورها بوده که این مطالبه در سالیان اخیر بیشتر هم شده است.

به گفته میر لاجوردی، هرگونه تغییر تعرفه‌ای مشروط بر این است که بدانیم اپراتور این افزایش درآمد را چگونه قرار است هزینه کند. بنابراین از اپراتورها برنامه توسعه‌ای خواسته‌ایم و شاخص‌های ارتقای کیفیت شبکه را به آنها اعلام کردیم، این شاخص‌ها متفاوت است؛ از شاخص افزایش سرعت تا سایر شاخص‌های کیفی شبکه شاخص‌ها را به اپراتورها اعلام کردیم و گفتیم که تا انتهای سال چقدر باید افزایش پیدا کند؟