به گزارش اکوایران، آژانس فضایی آمریکا (ناسا) دو مأموریت آتی خود موسم به آرتمیس را به تعویق انداخته است.

به نوشته اسپیس، رئیس ناسا به‌تازگی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد مأموریت‌های آرتمیس که قرار است شرایط را برای گام نهادن دوباره فضانوردان بر خاک کره ماه فراهم کند، با تأخیر انجام خواهند شد.

طبق اعلام ناسا، زمان انجام مأموریت آرتمیس 2 از نوامبر 2024 به سپتامبر 2025 و آرتمیس 3 از اواخر 2025 به سپتامبر 2026 تغییر یافته است.

رئیس ناسا در رابطه با دلیل این تأخیرها اعلام کرده: «ایمنی اولویت اصلی ما محسوب می‌شود و به تیم‌های آرتمیس زمان بیشتری برای مواجهه با چالش‌ها در زمینه پیشرفت‌ها، عملیات‌ها و یکپارچه‌سازی می‌دهیم».

آرتمیس برنامه چند میلیارد دلاری آژانس فضایی آمریکا است که هدف نهایی آن استقرار دائمی فضانوردان در ماه و استفاده از این قمر به عنوان پایگاهی برای سفر انسان به مریخ است.

در مأموریت آرتمیس 1 که در آذر 1401 بدون سرنشین انجام شد، موشک‌ فضایی جدید ناسا موسوم به «سامانه پرتاب فضایی»، فضاپیمای «اوریون» را به مدار ماه برد تا ایمنی این فضاپیما مورد بررسی قرار گیرد؛ مأموریتی که با موفقیت همراه بود.

طبق برنامه ناسا برای فرود فضانوردان در ماه، فضاپیمای اوریون فضانوردان را به مدار زمین خواهد برد. پس از آن، فضانوردان از فضاپیمای اوریون به فضاپیمای استارشیپ که پیش‌تر در مدار زمین قرار گرفته، منتقل می‌شوند. استارشیپ نیز فضانوردان را بر سطح ماه فرود خواهد آورد. در مسیر بازگشت به زمین، استارشیپ مجددا فضانوردان را از سطح ماه به مدار زمین منتقل می‌کند و فضانوردان به وسیله فضاپیمای اوریون به زمین باز می‌گردند. فضاپیمای استارشیپ که توسط شرکت آمریکایی «اسپیس ایکس» متعلق به ایلان ماسک ساخته شده، توانایی انجام مأموریت‌های طولانی‌مدت فضایی مانند سفر به ماه و حتی مریخ را دارد.

اگر همه چیز طبق نقشه پیش برود، مأموریت آرتمیس-۳ در سال ۲۰۲6، نخستین سفر انسان به ماه از سال ۱۹۷۲ خواهد بود. در این مأموریت همچنین نخستین فضانورد زن و نخستین فضانورد رنگین‌پوست بر روی ماه قدم خواهند گذاشت.