به گزارش اکوایران،‌ «شرکت علوم و صنعت هوافضای چین» (CASIC)، بزرگ‌ترین سازنده موشک در این کشور، ادعا می‌کند که در آزمایش‌های انجام‌شده در یک لوله خلأ، رکورد سرعت قطارهای مغناطیسی را شکسته است.

به نوشته نیو اطلس، این شرکت یک بخش آزمایشی 2 کیلومتری از یک لوله دارای شرایط خلأ را که طولانی‌ترین نوع خود در سطح جهان محسوب می‌شود، در استان شانشی چین ایجاد کرده است. طبق گزارش‌ها، قطار مغناطیسی این شرکت طی آزمایش‌های اخیر توانسته از مرز 623 کیلومتر در ساعت عبور کند که یک رکورد جدید محسوب می‌شود. شرکت علوم و صنعت هوافضای چین قصد دارد قطار پرسرعت مغناطیسی خود را توسعه دهد؛ قطاری که بر پایه مفهوم هایپرلوپ طراحی شده است.

مفهوم هایپرلوپ شامل استفاده از لوله‌هایی به عنوان مسیر قطار است که در آن‌ها شرایط خلأ حاکم شده است. خلأ باعث می‌شود قطارهای مغناطیسی با سرعت بسیار بالا و با حداقل مقاومت هوا، حرکت کنند.

شرکت یادشده قصد دارد در فاز بعدی مسیر لوله دارای خلأ را تا 60 کیلومتر گسترش دهد که به قطار اجازه می‌دهد رسیدن به سرعت هدف هزار کیلومتر در ساعت را مورد آزمایش قرار دهد. این شرکت اهداف بلندپروازانه‌ای برای این سیستم دارد، از جمله امکان اتصال شهر ووهان به پکن از طریق حرکت‌ قطارهایی با سرعت 2 هزار کیلومتر در ساعت.

در حالی که فناوری هایپرلوپ توسط شرکت‌های مختلفی ارائه شده است، به دلیل چالش‌های عملی و هزینه‌های بالا برای فراهم آوردن زیرساخت مورد نیاز، استفاده از این فناوری با تردید مواجه شده است. پروژه این شرکت چینی سوالاتی را در مورد امکان‌سنجی و عملی بودن دستیابی به سفر با سرعت بالا در یک لوله خلأ در مسافت‌های طولانی ایجاد می‌کند. با این حال، درآمد قابل توجه این شرکت و جمعیت زیاد چین ممکن است منابع و شرایط را برای تکمیل چنین پروژه حمل‌ونقل جاه‌طلبانه‌ای فراهم کند.