به گزارش اکوایران؛ با وجود مشکلات مختلف، حوزه سلامت دیجیتال توانست با شیوع کرونا جای خود را در میان مردم پیدا کند و کاربران زیادی به این حوزه پیوستند. 

قطع و اختلال اینترنت در روزهای امسال چالش زیادی برای اغلب مردم به خصوص کاربران پلتفرم‌های اینترنتی ایجاد کرد. 

در حالی که دولت وعده دولت الکترونیک را می‌دهد اما با اختلال‌ها در اینترنت، مردم در بخش‌های مختلف سرگردان می‌شوند و حتی بخش‌های درمانی نیز مستثنی از این وضعیت نیستند.  

یکی از چالش‌های مهم مردم در سال 1402، مشکلات حوزه نسخه الکترونیک بود که با اختلال‌های اینترنت، نسخه‌پیچی مردم با چالش‌های زیادی روبرو شد.  

در این باره مدیرعامل پلتفرم آنلاین سلامت بقراط تاکید کرده که سال 1402 سال خوبی برای صنعت سلامت دیجیتال نبود، هیچ نقطه مثبتی در سال 1402 نبود، صرفا مشکلاتی بود که به آبروی حوزه سلامت دیجیتال لطمه زد و به طور خلاصه جز چالش چیز دیگری ندیدم.

مهرشاد تیموری، به قطعی‌های پرتکرار اینترنت، سرورها و سرویس‌های استوریج دیتا سنترها اشاره کرده و گفته، بعضی از این قطعی‌ها در تابستان به دلیل قطعی برق بود. به هر حال زمانی که پزشک امکان دیدن پرونده بیمار را نداشته باشد، تمام مشکلات به سمت پلتفرم خواهد آمد و تیم پشتیبانی درباره این موضوع دچار چالش می‌شود.

مدیرعامل بقراط تاکید کرده که در روزهای پایانی سال بیماران و پزشکان به حمایت بیشتری نیاز دارند، از طرفی امکان استفاده از پلتفرم برای دسترسی به پرونده بیمار را انتظار دارند.

به گفته تیموری، عدم دسترسی پزشک به پرونده بیمار ما را به عنوان پلتفرم دچار چالش می‌کند، از طرفی پزشکان در زمان عدم دسترسی به پرونده‌های آنلاین نگرانی‌هایی دارند.

مدیرعامل بقراط اظهار کرده که دلایل این مشکلات به مشکلات زیرساخت، دیتاسنتر، قطعی برق و اینترنت و مشکلات زیرساخت کشوری مربوط است که در این بین چالش‌های نسخه‌نویسی آنلاین هم همیشه وجود داشته است. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، اختلالات تامین اجتماعی افزایش پیدا کرده است. 

تیموری از وضع قوانین ناگهانی مثل اشتراک‌گذاری اطلاعات انتقاد کرده و گفته، در این روند باید یکسری از اطلاعات فردی تمام مردم به دولت ارائه می‌شد، این در حالیست که اطلاعات پرونده بیمار در همه کشورها در گروه اطلاعات محرمانه قرار دارد.

مدیرعامل بقراط درباره حق مالکیت پرونده پزشکی بیماران اظهار کرده که حتی بیمار هم حقی ندارد که خواستار حذف پرونده از پلتفرم شود. به هر حال در حالت عادی هم بیمار نمی‌تواند از پزشک بخواهد پرونده فیزیکی موجود در بایگانی را پاره کند. پلتفرم آنلاین که واسط بین بیمار و پزشک است؛ نقش همان اتاق بایگانی را دارد.

تیموری تاکید کرده که در صورت حذف اطلاعات پرداخت‌های آنلاین هم قابل اثبات نیستند. همچنین مواردی که پرداخت اقساطی برای مرکز درمانی است، در صورت درخواست حذف اطلاعات از سوی بیمار نمی‌توان مراحل پرداخت را پیگیری کرد.

براساس اظهارات مدیرعامل بقراط، همیشه بعضی تصمیمات بدون محاسبات کلان اعلام می‌شود، در هر حوزه‌ای مسائل و مشکلات متفاوت است و باید یک متولی متخصص موضوع را بررسی کند. این در حالیست که در حوزه سلامت این متولی متخصص وجود ندارد.

به گفته تیموری تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی قوانین توسط سازمان‌ها و حوزه‌های غیر متخصص در حوزه سلامت دیجیتال انجام می‌شود. 

این فعال حوزه سلامت دیجیتال تاکید کرده که مشکل اساسی به نبود متولی اصلی در حوزه سلامت دیجیتال برمی‌گردد، متولیانی مثل وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی، بیمه سلامت و سازمان نظام پزشکی هر کدام تصمیمات جداگانه‌ای درباره حوزه سلامت دیجیتال می‌گیرند.

به گفته تیموری، یکی از همین چالش‌ها اظهارنظر درباره ذخیره‌سازی پرونده بیماران در سرورهای وزارت بهداشت بود. در این شرایط سوال اساسی این است که با توجه به عدم پایداری تجربه شده در سرورهای تامین اجتماعی و بیمه سلامت، آیا وزارت بهداشت دچار عدم پایداری در حفظ این اطلاعات نخواهد شد؟

مدیرعامل بقراط اظهار کرده که آیا وزارت بهداشت تعهدی برای حفظ این اطلاعات دارد؟ آن هم در شرایطی که پزشک فقط با پلتفرم در ارتباط است و حفظ امنیت اطلاعات را از پلتفرم مطالبه می‌کند. 

به گفته تیموری، سال 1402 سرشار از چالش و مشکل بود، با این حال امیدواریم سال 1403 سالی کم چالش‌تر برای اکوسیستم استارتاپی ایران خصوصا حوزه سلامت دیجیتال باشد.