به گزارش اکوایران، طبق گفته سه فرد مطلع به رویترز، به احتمال زیاد شرکت‌های اپل و متا پلتفرمز پیش از تابستان با اتهاماتی به دلیل عدم رعایت قوانین مهم اتحادیه اروپا که هدف آن مهار قدرت این غول‎‌های فناوری است، روبه‌رو خواهند شد.

به نوشته رویترز، این افراد اعلام کرده‌اند کمیسیون اروپا که در مارس تحت قانون بازارهای دیجیتال، تحقیقاتی را علیه این دو شرکت و آلفابت گوگل آغاز کرد، اپل و متا را به عنوان پرونده‌های اولویت‌دار در نظر می‌گیرد.

قانون بازارهای دیجیتال، شرکت‌های بزرگ فناوری را ملزم می‌کند تا فضایی را برای رقابت رقبای کوچک‌تر باز کنند و جابه‌جایی کاربران بین سرویس‌های آنلاین رقیب مانند پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، مرورگرهای وب و فروشگاه‌های برنامه را آسان‌تر کنند.

منابع خبری گفته‌اند، تنظیم‌کنندگان اتحادیه اروپا پیش از تعطیلات تابستانی در ماه آگوست، گزارشی از یافته‌های اولیه را صادر خواهند کرد که شبیه اتهامات ضد انحصار است، به‌طوری که اپل نخستین شرکتی است که متهم می‌شود و پس از آن، این اقدام علیه متا انجام خواهد شد.

اپل در واکنش، به بیانیه ماه مارس خود اشاره کرد که در آن گفته بود مطمئن است که برنامه آن با قانون بازارهای دیجیتال مطابقت دارد و همچنان به تعامل سازنده با کمیسیون اروپا ادامه می‌دهد.

این اقدامات می‌تواند شامل جریمه‌هایی تا ۱۰ درصد از گردش مالی سالانه جهانی این شرکت‌ها برای نقض قوانین باشد.

تحقیقات اتحادیه اروپا بر قوانین اپل متمرکز است که به گفته تنظیم‌گران، محدودیت‌هایی را اعمال می‌کند که توسعه‌دهندگان برنامه را از اطلاع‌رسانی رایگان به کاربران در مورد پیشنهادات خارج از فروشگاه App Store خود باز می‌دارد و همچنین هزینه‌های جدید آن از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها اخذ می‌شود.

این افراد گفتند، انتظار می‌رود تنظیم‌کنندگان اتحادیه اروپا اپل را به دلیل این موضوع متهم کنند و افزودند که تکمیل تحقیق دوم با تمرکز بر صفحه انتخاب مرورگر وب سافاری آن به احتمال زیاد زمان بیشتری خواهد برد.

به گفته این افراد، یافته اولیه در مورد متا بر روی مدل جدید پرداخت یا رضایت آن متمرکز است که در آن کاربران برای داشتن فیس‌بوک و اینستاگرام بدون تبلیغ، هزینه اشتراک پرداخت می‌کنند.