به گزارش اکوایران، رایانه کوآنتومی فناوری است که هم هیجان و هم تردید ایجاد کرده است. رایانه‌های کوآنتومی دستگاه‌هایی هستند که از قوانین فیزیک کوآنتوم برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند. برخلاف رایانه‌های کلاسیکی که از بیت‌ها (0 یا 1) برای نمایش اطلاعات استفاده می‌کنند، رایانه‌های کوآنتومی از کیوبیت‌ها استفاده می‌کنند که می‌توانند همزمان در حالت 0 و 1 باشند. این ویژگی به رایانه‌های کوآنتومی اجازه می‌دهد تا محاسبات پیچیده را به‌طور همزمان انجام دهند که این امر می‌تواند برای حل مشکلاتی که برای رایانه‌های کلاسیک بسیار زمان‌بر یا غیرممکن است، بسیار مفید باشد.

به نوشته کوین تلگراف، شرکت‌هایی مانند گوگل و IBM سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و تبلیغ آن می‌کنند، در حالیکه برخی از محققان مستقل به امکان‌پذیری این فناوری شک دارند. با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند که رایانه‌های کوآنتومی در عرض یک دهه قادر به حل مشکلاتی خواهند بود که فراتر از توان رایانه‌های کلاسیک است.

به نوشته کوین تلگراف، یک نظرسنجی اخیر توسط QuEra از 927 متخصص رایانه کوآنتومی نشان داد که 74/9 درصد انتظار دارند رایانه کوآنتومی در عرض 10 سال در برخی کارها از رایانه کلاسیک پیشی بگیرد. بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان احساس می‌کنند که این حوزه سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رود در حال پیشرفت است و 55 درصد از دانشگاهیان این دیدگاه را دارند.

رایانه‌های کوآنتومی وجود دارند و در آزمایشگاه‌هایی در سراسر جهان، از جمله اروپا و چین، عملیاتی هستند. مسئله اصلی این است که آیا این ماشین‌ها می‌توانند مفید و مقیاس‌پذیر شوند. در حال حاضر، ارزش عملی این رایانه‌ها محدود است و تنها در صورتی اهمیت پیدا می‌کنند که بتوانند کارهایی را انجام دهند که رایانه‌های کلاسیک نمی‌توانند و از نظر اقتصادی نیز مقرون‌به‌صرفه شوند.

در سال 2019، میخائیل دیاکونوف، فیزیکدان نظری، استدلال کرد که رایانه کوآنتومی ممکن است هرگز نتواند بر چالش‌های اساسی مانند آسیب‌پذیری نسبت به صدا و مقیاس‌پذیری غلبه کند. با وجود این، از آن زمان پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده است. سیستم‌های کوآنتومی مدرن، پیشرفته‌تر هستند و در اصلاح خطا و زیرساخت بهبود یافته‌اند.

امروزه رایانه کوآنتومی هدف جایگزینی دستگاه‌های روزمره را ندارد، بلکه برای حل مشکلات پیچیده‌ای است که رایانه‌های کلاسیک نمی‌توانند حل کنند. در حالیکه به وجود آمدن رایانه‌های کوآنتومی شخصی در آینده نزدیک بعید هستند، پیشرفت در این زمینه می‌تواند توانایی پیش‌بینی در زمینه‌هایی مانند هواشناسی و تحلیل مالی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.