به گزارش اکوایران، دانشمندان چینی پیشنهاد ساخت یک پرتابگر مغناطیسی بر روی ماه را ارائه داده‌اند تا یک روش مقرون‌به‌صرفه برای انتقال منابع معدنی ماه به زمین ایجاد شود.

به نوشته ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست، این تأسیسات شناور مغناطیسی براساس قاعده مشابه پرتاب چکش در دو و میدانی عمل می‌کند، اما پیش از پرتاب کردن کپسول ارسالی به سوی زمین، سرعت آن به شکل فزاینده‌ای افزایش پیدا می‌کند.

به گفته محققان موسسه مهندسی ماهواره شانگهای، با استفاده از محیط منحصربه‌فرد ماه مانند خلأ زیاد و گرانش کم، این سیستم می‌تواند دو مرتبه در روز محموله‌ها را در حالی به سوی زمین پرتاب کند که هزینه‌های ‌آن تنها حدود 10 درصد از بودجه مورد نیاز برای روش‌های حمل‌ونقل موجود است.

محققان در مجله Aerospace Shanghai نوشتند: «آمادگی فنی سیستم نسبتا بالاست. از آنجایی که فقط برق مصرف می‌کند و به هیچ پیشرانه‌ای نیاز ندارد، در مقیاس نسبتا کوچک و ساده برای اجرا آماده خواهد شد.»

محققان همچنین اعلام کرده‌اند: «هدف اصلی استخراج و بازگرداندن هلیوم-3 برای کمک به مقابله با بحران انرژی زمین است. این پروژه همچنین توسعه فناوری‌های استخراج از فضا، وسایل نقلیه پرتاب سنگین و هوش مصنوعی را تقویت خواهد کرد.»

هلیم-3 که یک ایزوتوپ سبک و پایدار هلیوم-4 است، به عنوان سوختی پاک، ایمن و کارآمد در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند از طریق همجوشی هسته‌ای قابل کنترل، انرژی تولید کند.

تنها 20 تُن از این ماده می‌تواند نیاز سالانه چین به الکتریسیته را برطرف کند. در حالیکه کره زمین حدود 0/5 تُن هلیوم-3 دارد، تخمین زده می‌شود که این ماده در خاک ماه حدود 1 میلیون تن است که برای تأمین نیاز انرژی کره زمین برای هزاران سال کافی است.