به گزارش اکوایران، یک فناوری جدید ما را به ایجاد یک کامپیوتر کامل دی‌اِن‌اِی نزدیک‌تر کرده است؛ کامپیوتری که قادر به ذخیره حجم عظیمی از داده‌ها برای هزاران یا حتی میلیون‌ها سال است. این سیستم همچنین می‌تواند داده‌ها را پردازش کند، همانطور که توانایی حل پازل‌های سودوکو توسط آن حاکی از این توانایی است.

به نوشته نیواطلس، دی‌ان‌ای در سلول‌های ما ظرفیت عظیمی برای ذخیره داده‌ها دارد؛ هر سلول می‌تواند حدود 800 مگابایت داده ذخیره کند و تریلیون‌ها سلول وجود دارد که انسان را به مراکز داده طبیعی تبدیل می‌کنند. دانشمندان مدت‌هاست به بهره‌برداری از این سیستم ذخیره سازی کارآمد علاقه‌مند بوده‌اند، اما دی‌ان‌ای شکننده است و کار با آن چالش برانگیز محسوب می‌شود. 

با این حال، یک مطالعه جدید راه‌حلی برای این مشکلات با استفاده از یک ماده پلیمری نرم که به عنوان یک ساختار حمایتی برای دی‌ان‌ای عمل می‌کند، ارائه می‌دهد.

محققان ساختارهای پلیمری به نام دندریکولویدز (dendricolloids) توسعه داده‌اند که یک شبکه از الیاف نانومقیاس را تشکیل می‌دهند. این طراحی اجازه می‌دهد تا دی‌ان‌اب به‌طور متراکم ذخیره شود، با ظرفیت 10 پتابایت در هر سانتی‌متر مکعب - معادل 10 میلیون گیگابایت در فضایی به اندازه یک حبه قند. 

دندریکولویدزها نسبت به دی‌ان‌ای به شکل اولیه خود، پایدارتر به حساب می‌آیند.

این فناوری برای ذخیره داده‌ها به مدت طولانی ایده‌آل است. محققان تخمین می‌زنند که دی‌ان‌ای ذخیره‌شده در سیستم آن‌ها می‌تواند حدود شش هزار سال در دمای یخچال و تا دو میلیون سال در صورت یخ‌زده دوام بیاورد. 

داده‌ها با تبدیل آن‌ها به دنباله‌های اسیدهای نوکلئیک به دی‌ان‌ای نوشته می‌شوند که می‌توانند با استفاده از مولکول‌های RNA بازیابی شوند، که امکان دسترسی به داده‌ها بدون آسیب رساندن به DNA را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، این سیستم اجازه می‌دهد محاسبات مستقیما روی دی‌ان‌ای با استفاده از آنزیم‌ها انجام شود. این موضوع با حل مسائل ساده شطرنج و سودوکو نشان داده شده است.