به گزارش اکوایران، بازارهای سهام بریتانیا در روز چهارشنبه (14 شهریور) و به دنبال کاهش ارزش بازارهای آسیا و آمریکا، با افت همراه شدند زیرا نگرانی‌ها درباره بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در حال افزایش است.

به نوشته بی‌بی‌سی، فعالیت‌های تولیدی در آمریکا در سطح پایینی قرار دارند و سرمایه‌گذاران اکنون بر داد‌ه‌های مشاغل آمریکا که قرار است در روز جمعه منتشر شود، متمرکز شده‌اند.

شرکت انویدیا - غول تولید تراشه آمریکا - به‌شدت دچار زیان شده و حدود 10 درصد از ارزش خود را از دست داده است زیرا خوش‌بینی درباره رونق مربوط به هوش مصنوعی کاهش یافته است. با وجود این افت شدید، ارزش سهام‌های انویدیا همچنان دو برابر بیشتر از یک سال قبل است. ناظران بازار اکنون در حال پیش‌بینی این موضوع هستند که فدرال رزرو، بانک مرکزی آمریکا، چگونه به شرایط اقتصادی در جلسه آتی خود پاسخ خواهد داد.

در نیویورک در روز سه‌شنبه شاخص اس‌اند‌پی 500 با افت بیش از 2 درصدی همراه شد، در حالیکه شاخص نزدک که محل حضور غول‌های فناوری است، بیش از 3 درصد افت را تجربه کرد. شرکت انویدیا که در شاخص نزدک لیست شده است، با افت 9/5 درصدی همراه شد و 279 میلیارد دلار از ارزش بازار سهام آن کاسته شد.

اما با در نظر گرفتن یک بازه طولانی‌تر، سهام‌های انویدیا همچنان 9 برابر بیشتر از ارزش خود در نوامبر 2022 هستند که همزمان با آغاز فعالیت چت‌ جی‌پی‌تی (ساخته شرکت اوپن‌ اِی‌آی) بود. با آغاز فعالیت این چت‌بات مشهور، شور و اشتیاق پیرامون هوش مصنوعی به شکل قابل توجهی رشد پیدا کرد و همین امر باعث افزایش قابل توجه تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی شرکت انویدیا شد.

دیگر غول‌های فناوری نظیر آلفابت، اپل و مایکروسافت نیز در روز سه‌شنبه شاهد افت سهام‌های خود بودند. علاوه بر بازارهای سهام آمریکا و اروپا، شاخص نیکی 225 ژاپن نیز در روز چهارشنبه با افت 4/2 درصدی همراه شد.