به گزارش اکوایران، بازار جهانی محصولات مرتبط با هوش مصنوعی در حال گسترش چشمگیری است و در سال 2027 میلادی به 990 میلیارد دلار خواهد رسید.

به نوشته بلومبرگ، این بازار، شامل خدمات و سخت‌افزار مرتبط با هوش مصنوعی، با توجه به گزارش فناوری جهانی پنجمین سالانه منتشر شده توسط شرکت مشاوره Bain & Co، از 185 میلیارد دلار در سال گذشته میلادی، 40 تا 55 درصد به شکل سالانه رشد خواهد کرد؛ امری که منجر به درآمد 780 میلیارد تا 990 میلیارد دلاری در این بازار خواهد شد.

این رشد توسط سیستم‌های بزرگ‌تر هوش مصنوعی و مراکز داده بزرگ‌تر برای آموزش و اجرای آن‌ها، هدایت‌شده توسط شرکت‌ها و دولت‌هایی که از این فناوری برای افزایش بهره‌وری استفاده می‌کنند، تقویت خواهد شد.

تقاضا به‌سرعت در حال افزایش است و زنجیره‌های تأمین قطعات، از جمله تراشه‌های مورد نیاز برای اجرای خدمات را تحت فشار قرار خواهد داد. شرکت Bain هشدار داد که ترکیب تنش‌های ژئوپولیتیکی با افزایش فروش می‌تواند باعث کمبود نیمه‌رساناها، رایانه‌های شخصی و تلفن‌های هوشمند شود.

همچنین هزینه مراکز داده بزرگ‌تر می تواند از 1 میلیارد دلار تا 4 میلیارد دلار فعلی به 10 میلیارد دلار تا 25 میلیارد دلار در پنج سال افزایش یابد، زیرا ظرفیت آن‌ها از 50-200 مگاوات فعلی به بیش از یک گیگاوات گسترش می‌یابد.

این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «انتظار می‌رود این تغییرات پیامدهای عظیمی بر اکوسیستم‌هایی که از مراکز داده پشتیبانی می‌کنند، از جمله مهندسی زیرساخت، تولید برق و خنک‌سازی داشته باشد.»

شرکت‌ها در حال گذار از مرحله آزمایش و شروع به مقیاس‌بندی هوش مصنوعی مولد در عملیات خود هستند. مدل‌های زبانی کوچک که مشابه مدل‌های زبانی بزرگ محسوب می‌شوند که منجر به ایجاد هوش مصنوعی چت‌ جی‌پی‌تی شده‌اند اما سبک و کارآمد هستند، می‌توانند توسط شرکت‌ها و کشورها در میان نگرانی‌های مربوط به هزینه‌ها و حریم خصوصی داده‌ها ترجیح داده شوند.

دولت‌هایی مانند کانادا، فرانسه، هند، ژاپن و امارات متحده عربی میلیاردها دلار برای اعطای یارانه به هوش مصنوعی هزینه می‌کنند و در زیرساخت‌های محاسباتی داخلی و مدل‌های هوش مصنوعی ایجاد شده در داخل مرزهای خود و آموزش داده شده بر روی داده‌های بومی سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما آنه هکر، رئیس بخش فناوری جهانی Bain، می‌گوید ایجاد اکوسیستم‌های موفق هوش مصنوعی زمان‌بر و گران خواهد بود.