به گزارش اکوایران، شرکت تولید نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) ارسال محموله‌ها به شرکت طراحی تراشه چینی یعنی سوفگو (Sophgo) را پس از آنکه تراشه‌ای ساخته‌شده توسط TSMC در پردازنده هوش مصنوعی هوآوی یافت شد، متوقف کرد.

به نوشته رویترز، به گفته دو فرد آگاه، Sophgo تراشه‌هایی از TSMC سفارش داده بود که با تراشه‌ای که در Ascend 910B هوآوی یافت شد، مطابقت داشت. هوآوی به‌دلیل ملاحظات امنیت ملی آمریکا، از خرید این فناوری منع شده است. خبرگزاری رویترز نتوانسته است مشخص کند که این تراشه چگونه به محصول هوآوی رسیده است.

شرکت سوفگو در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود در روز یکشنبه (6 آبان) اعلام کرد تمامی قوانین را رعایت کرده و هیچ‌گاه با هوآوی ارتباط تجاری نداشته است. این شرکت که به شرکت تجهیزات استخراج ارز دیجیتال Bitmain وابسته است، گفت که گزارش تحقیقاتی کاملی به TSMC ارائه داده تا ثابت کند ارتباطی با هوآوی ندارد.

هوآوی نیز بلافاصله به درخواست اظهارنظر رویترز پاسخ نداد. وزارت بازرگانی ایالات متحده اعلام کرد از گزارش‌های احتمالی نقض قوانین صادرات آمریکا آگاه است، اما نمی‌تواند در مورد اینکه آیا تحقیقاتی در حال انجام است، اظهار نظر کند.

یک منبع دیگر به رویترز گفت که شرکت تحقیقاتی فناوری تِک‌اینسایت، تراشه TSMC را زمانی که پردازنده چند تراشه‌ای Ascend 910B هوآوی را باز کرد، کشف کرده است. حدود دو هفته پیش و پس از اطلاع‌رسانی، TSMC این موضوع را به مقامات آمریکایی گزارش داد.

در همین زمان، شرکت تولید نیمه‌رسانای تایوان همچنین ارسال محموله‌ها به یک مشتری را متوقف کرد. به گزارش رویترز و به نقل از یک مقام تایوانی، این توقف پس از آن رخ داد که این شرکت متوجه شد یکی از تراشه‌های تأمین‌شده به یک مشتری در محصول هوآوی قرار گرفته است. TSMC مقامات تایوان و آمریکا را مطلع کرده و تحقیقات کاملی را آغاز کرد، اما مقام مذکور نامی از مشتری نبرد که منابع اخیر از آن به‌عنوان Sophgo یاد کردند.

شرکت تولید نیمه‌رسانای تایوان بزرگ‌ترین تولیدکننده قراردادی تراشه در جهان، اوایل این هفته اعلام کرد که از اواسط سپتامبر 2020 به هوآوی تراشه‌ای ارائه نداده و در این خصوص به‌طور پیش‌دستانه با وزارت بازرگانی آمریکا ارتباط برقرار کرده است.