وزیر صمت از عرضه خودروی اقتصادی ایران خودرو در سال 1402 خبر داد. رضا فاطمی امین با اشاره به بازه زمانی برای طراحی خودرو گفت طراحی خودرو حدود یک سال و نیم زمان می برد که از اواخر سال گذشته پروژه خودروی ارزان در ایران خودرو کلید خورد و محصول تولیدی آن سال آینده وارد بازار خواهد شد.

وزیر صمت معتقد است پیش تر نیاز خودروی ارزان توسط پراید و تا حدودی تیبا جبران می شد اما این خودروها کیفیت مناسبی نداشتند بنابراین باید به سمت خودروهای اقتصادی برویم که در عین دارا بودن قیمت مناسب از کیفیت لازم هم برخوردار باشد.

البته مشخص نیست خودروی ارزان قیمت مدنظر وزیر قرار است چگونه در کنار دارا بودن قیمت و کیفیت مناسب، استانداردهای 85 گانه را نیز پاس کند.

دلیل اصلی حذف خودروهایی مانند پراید از سبد محصولاتی خودروسازان قدیمی بودن پلت فرم و عدم امکان پاس کردن استانداردهای تکلیفی از سوی سازمان ملی استاندارد بود.

فاطمی امین درباره خودروهای وارداتی نیز می گوید در آیین نامه واردات توجه ویژه ای به خودروهای اقتصادی شده و به دنبال این هستیم که خودروهایی وارد کنیم که تعداد بیشتری از متقاضیان بازار توان خرید آنها را داشته باشند. اما به نظر می رسد خودروهای اقتصادی وارداتی نیز با چالش پاس کردن استانداردهای مدنظر سازمان ملی استاندارد مواجه شود.

ایران خودرو در بخش موتور و قوای محرکه در چند سال اخیر تمرکز خود را روی تولید یک موتور سه سیلندر گذاشته به احتمال زیاد آبی های جاده مخصوص بعد از به تولید انبوه رساندن این موتور از آن روی خودروی اقتصادی یاد شذده استفاده خواهند کرد.