معاون اول رییس جمهور آیین نامه اجرایی مالیات ستانی از خودروهای سواری و وانت دوکابین را در سال ۱۴۰۱ ابلاغ کرد. در آیین نامه اجرایی پیش بینی شده چنانچه مشمولان در بازه زمانی تعریف شده نسبت به پرداخت مالیات خود اقدامات لازم را انجام ندهند بخش اجرائیات سازمان امور مالیاتی می تواند نسبت به توقیف اموال منقول و غیر منقول مشمولان به اندازه بدهی مؤدی اعم از اصل و جرایم متعلق به اضافه ده درصد بدهی اقدام کند.

بر اساس آیین نامه ای که محمد مخبر زیر آن را امضا کرده است دارندگان خودروهای سواری و همچنین وانت های دو کابین موظف هستند مالیات متعلقه به خودروی خود را تا بهمن ماه ۱۴۰۱ پرداخت کنند.

آن طور که پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت اعلام کرده هیئت وزیران در جلسه یکم تیر ۱۴۰۱ آیین نامه اجرایی مالیات سالانه خودروهای سواری و وانت دو کابین تصویب کرد.  

خودروهای سواری و وانت دو کابین که دارای پلاک انتظامی شخص هستند و اول سال ۱۴۰۱ در تملک اشخاص قرار دارند باید در چهار چوب آیین نامه اجرایی یاد شده نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند.

آیین نامه اجرایی مالیات ستانی از خودرو می گوید خودروهایی که قیمت آنها تا ۱۰ میلیارد ریال برآورد شده از پرداخت مالیات معاف هستند. به عبارت دیگر نرخ مالیات سالیانه برای این خودروها صفر در نظر گرفته شده است.

صاحبان خودروهایی که قیمت آنها در بازه ۱۰ میلیارد و یک ریال تا ۱۵ میلیارد ریال قرار می گیرد در چارچوب این قانون باید یک درصد مالیات سالانه پرداخت کنند.

دارندگان خودروهایی که قیمت آنها از مبلغ ۱۵ میلیارد و یک ریال تا ۳۰ میلیارد ریال برآورد می شود نیز با  نرخ ۲ درصد به صورت سالانه مالیات خود را به حساب دولت واریز می کنند.

مالکان خوروهایی که قیمت آنها در بازه ۳۰ میلیارد و یک ریال تا ۴۵ میلیارد ریال قرار می گیرد موظف هستند تا مالیات سالانه خود را با نرخ ۳ درصد با سازمان امور مالیاتی تسویه کنند. چنانچه قیمت خودرو نیز بیش از ۴۵ میلیارد ریال باشد نرخ در نظر گرفته برای مالیات آن سالانه ۴ درصد تخمین زده می شود.

در آیین نامه اجرایی برای مالیات ستانی از خودرو آمده است مالیات هر یک از خودروهای مشمول این قانون به صورت جداگانه محاسبه و به دارندگان آنها ابلاغ خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی مکلف است جداولی را برای ارزش روز خودرو و وانت های دو کابین با توجه به سال ساخت یا واردات آنها بر اساس اطلاعات منتشر شده در برگ سبز خودرو تا پایان سال گذشته تهیه کند.

اما چنانچه مشمولان نسبت به پرداخت مالیات خودروی خود اقدام نکنند در آیین نامه اجرایی پیش بینی شده سازمان امور مالیاتی از طریق عملیات اجرایی موضوع فصل نهم باب چهارم قانون، می تواند مالیات تعلق گرفته را وصول می کند. فصل نهم باب چهارم قانون می گوید هرگاه مؤدی پس از ابلاغ برگ اجرایی در موعد مقرر مالیات مورد مطالبه را کلاً پرداخت نکند یا ترتیب ‌پرداخت آن را به اداره امور مالیاتی ندهد به اندازه بدهی مؤدی اعم از اصل و جرایم متعلق به اضافه ده درصد بدهی از اموال منقول یا غیرمنقول و مطالبات مؤدی توقیف خواهد شد. صدور دستور توقیف و دستور اجرای آن به عهده اجرائیات اداره امور مالیاتی می‌باشد.