ایران خودرویی ها بر اساس تکلیف وزارت صمت در سال جاری باید تولید 750 هزار دستگاهی را عملیاتی کنند. آن طور که این خودروساز اعلام کرده قرار است از این تعداد حدود 725 هزار دستگاه خودروی سواری و  25 هزار دستگاه خودروی تجاری سنگین، تولید شود.

خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص برای اینکه ایده خود برای تولید 725 هزار دستگاه خودرو را در سال جاری نهایی کند به دنبال این است علاوه بر تولید محصولات داخلی حساب ویژه ای روی تولید محصولات مونتاژی خود نیز باز کند. آن طور که کیانوش پور مجیب قائم‌مقام توسعه و تولید ایران‌‌خودرو می گوید قرار است 625 هزار دستگاه از هدف گذاری صورت گرفته توسط محصولات داخلی عملیاتی شود و 100 هزار دستگاه خودرو نیز در قالب تولید SKD و CKD نهایی شود. اما آیا ایران خودرویی ها می توانند امسال از محل تولید محصولات مونتاژی خود (به صورت SKD و CKD) تکلیف وزارت صمت را انجام دهند؟

چنانچه ایران خودرویی ها بخواهند به برنامه ریزی خود برای اسل جاری وفادار بمانند باید به طور متوسط ماهیانه حدود هشت هزار و 335 دستگاه از محصولات مونتاژی را در خطوط تولید خود نهایی کنند. اما این خودروساز سال گذشته چند دستگاه هایما را برای فروش به خط کرده است؟

بررسی صورت های مالی ایران خودرو در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد این خودروساز در حال حاضر تنها تولید دو محصول برند هایما یعنی هایما S7 و هایما S5 را در دستور کار دارد. ایران خودرویی ها سال گذشته تولید حدود هشت هزار و 540 دستگاه هایما را نهایی کردند. به عبارت دیگر تولید کل سال 1400 کمی بیشتر از تولید یک ماهی است که آبی های جاده مخصوص برنامه ریزی کردند تا طی سال جاری تولید کنند. خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصصوص در کنار تولید دو عضو یاد شده خانواده هایما ایده هایی برای منتوع کردن سبد محصولات مونتاژی خود با برند هایما دارند. البته از یاد نبریم که سایت این خودروساز در سمنان که تولید خودرو با برند فردا را نیز در دستور کار دارد. خدورسازی فردا در حال حاضر به تیراژ محدود تولید سه محصول برند دانگ فنگ با نام های جدید فردا 511، فردا T5 و فردا SX5 را در برنامه دارند اما تیراژ تولید این سه محصول چندان بالا نیست. غول آبی جاده مخصوص در نمایشگاه خودروی تهران که اواخر اردیبهشت ماه امسال برگزار شد از دو محصول جدید برند هایما یعنی هایما X7 و هایما S8 رونمایی کرد. خودروسازی فردا نیزدر همین نمایشگاه از یکی دیگر محصولات دانگ فنگ گه قرار است با نام  M4 FMC در بازار ایران حاضر باشد، رونمایی کرد.  با توجه به رونمایی از محصولات یاد شده به نظر می رسد ایران خودرویی ها در تلاش هستند با اهرم تولید این خودروهای جدید به هدف گذاری خود برای تولید 100 هزار دستگاه در سال جاری جامه عمل بپوشانند. اما  بعید به نظر می رسد آنها بتوانند به این مهم دست پیدا کنند. موانعی که ایران خودرو برای تحقق این مهم با آن روبرو است را می توان در دو بُعد مورد ارزیابی قرار دارد. به نظر می رسد آبی های جاده مخصوص برای به سرانجام رساندن هدف گذاری تعیین شده بیش از اندازه روی تولید محصولات جدید خود حساب باز کرده اند. هایما X7 و هایما S8 چنانچه تولیدشان به امسال قد دهد به دلیل آغاز تولید با محدودیت تیراژ روبرو خواهند بود. این مساله درباره  M4 FMC و سایر محصولات خودروسازی فردا نیز صادق است. تکلیف دو محصول قدیمی تر یعنی هایما S7 و هایما S5 نیز که با توجه به تیراژ تولید سال گذشته و همچنین تولید سه ماهه ابتدایی سال جاری مشخص است. آبی های جاده مخصوص تا پایان خرداد ماه سال جاری در مجموع حدود سه هزار و 850 دستگاه انواع هایما را عملیاتی کردند. بنابراین به لحاظ تولید نمی توانند چندان امیدی در این ارتباط داشته باشند. از آنجایی که به جز اعضای خانواده هایما و چند خودروی برند دانگ فنگ محصول دیگری در سبد محصولاتی این خودروساز نیز دیده نمی شود بنابراین به نظر می رسد تولید 100 هزار دستگاه خودروی مونتاژی بیش از بیش از نشان از سنگ بزرگ این خودروساز برای تولید محصولات مونتاژی داشته باشد. مساله بعدی مربوط به وضعیت بازار محصولات خانواده هایما و فردا می شود، با توجه به تعدد مدل ها در بازار خودروهای SUV با فرض اینکه ایران خودرویی ها بتوانند به هدف گذاری 100 هزار دستگاهی در این ارتباط نیز نزدیک شوند به دلیل چالش فروش ترجیح می دهند در جاده تولید این خودروها دست به عصا حرکت کنند.