مدیرعامل ساپکو با انتقاد سیاست قیمت گذاری دستوری گفت : کدام صنعت را می‌توان سراغ گرفت که قیمت نهاده‌های تولید آن 30 برابر شده اما محصول نهایی تنها رشد ١٢ برابری را تجربه کرده باشد.

عادل پیر محمدی با مقایسه قیمت کارخانه ای پژو 206 تیپ دو در سال گذشته با ابتدای دهه 90 گفت قیمت این خودرو در مبدا رشد 12 برابری را در بازه زمانی یاد شده تجربه کرده است. اما در همین بازه زمانی قیمت پژو 206 تیپ دو در بازار 19 برابر رشد کرد.

بر اساس برآورد این مدیر خودروساز سال گذشته قیمت تمام شده پژو 206 تیپ دو بدون مالیات ارزش افزوده و سود حول و حوش 169 میلیون تومان بود بنابراین اصرار برای قیمت گذاری خودرو سبب شده تا ایران خودرویی ها به ازای هر دستگاه 206 حدود 45 میلیون تومان زیان را در کارنامه خود ثبت کنند.

مدیرعامل ساپکو دلیل اصلی زیان دهی خودروسازان را قیمت گذاری دستوری عنوان کرد. این مدیر خودروساز معتقد است اگر سیاست گذار خودرویی اصراری به دیکته قیمت به شرکت های خودروساز نداشت و اجازه فروش خودرو به قیمت حاشیه بازار را صادر می کرد این اتفاق می توانست علاوه بر رشد تیراژ تولید و عرضه سبب کاهش قیمت خودرو در بازار نیز شود.

پیرمحمدی می گوید هنگامی که یک بنگاه اقتصادی ضرر می‌دهد یا بهره‌وری و مدیریت ندارد یا با قیمت تکلیفی تولید می‌کند. این مدیر خودروساز بع تاثیر هر دو پارامتر روی زیان دهی بنگاه معتقد است اما نقش قیمت‌های دستوری در این ضرر بسیار بیشتر است.

مدیرعامل ساپکو درباره نقش خودروسازی در میان صنایع می گوید اگر خودروسازان تولید را رها کنند بیش از 60 صنعت دیگر هم از تولید بازمی‌مانند زیرا مشتری اصلی فولاد، آلومینیوم و… خودروسازی است.