متقاضیان می توانند برای خرید خودرو یکی از چهار مسیر موجود را انتخاب کنند. شرکت در قرعه کشی که مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برگزار می شود. خرید محصولات شرکت های خودروساز که از قرعه کشی خارج شدند و مشتریان می توانند این خودروها را بدون دغدغه برگزاری قرعه کشی تصاحب کنند. دریافت کد بورسی و ثبت سفارش برای آن دسته محصولاتی که خودروسازان مسیر بورس کالا را برای عرضه آنها انتخاب می کنند و حضور در بازار خودرو راههای است که متقاضیان می توانند خودروی مورد نظر خود را در اختیار بگیرند. وزیر صمت نیز با اشاره به مسیرهای عرضه محصولات تولیدی شرکت های خودروساز می گوید به جز خرید خودرو از بازار سه ساز و کار برای در اختیار گرفتن خودرو وجود دارد.

رضا فاطمی امین ادامه می دهد قرعه کشی که از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو  انجام می شود یکی از راههای خرید خودرو است که متقاضیان می توانند به خودرو دست یابند.

وزیر صمت مسیر دیگر را خرید خودروهای خارج از قرعه کشی می داند. فاطمی امین دلیل ایجاد این مسیر را وجود آن است از محصولات تولیدی شرکت های خودروساز می داند که به دلیل سبقت عرضه از تقاضا این امکان را پیدا کردند که بدون نیاز به برگزاری قرعه کشی در دسترس متقاضیان قرار گیرند.

از نظر وزیر صمت دولت سیزدهم ساز و کار دیگر تصاحب خودرو برای متقاضیان، بورس کالا است.

فاطمی امین درباره نحوی عرضه خودرو در بورس کالا می گوید در بورس کالا دو قیمت وجود دارد اولی قیمت پایه است که محصولات با آن عرضه می شوند و دومی قیمت پایانی است که متقاضیان باید به حساب خودروسازان واریز کنند تا خودرو به آنها تحویل داده شود. این عضو کابینه سیزدهم عرضه خودرو  به کمک اهرم بورس کالا را سبب ایجاد رقابت و عرضه خودرو به قیمت واقعی در بستری شفاف می داند.

در حالی مسیرهای یاد شده متنوع تر از پیش شده با این حال افزایش قیمت ها و کاهش عرضه سبب شده تا بخشی از تقاضا به ناچار از بازار خارج شوند. سیاست گذار خودرویی تلاش می کند از مسیر افزایش تیراژ عرضه بساط قرعه کشی را جمع کند تا متقاضیان خودرو از مسیرهای کوتاه تر به خودروی مورد نظر خود دست یابند.