معاون حمل و نقل وزارت صمت گفت :  تعادل عرضه و تقاضا در اغلب خودروهای تولیدی کشور اتفاق افتاده و این مساله باعث خواهد شد در نیمه دوم امسال خودرو به دست مصرف کنندگان واقعی برسد.

منوچهر منطقی ادامه داد : همه خودروها از فرآیند قرعه کشی خارج شده و شاهد هستیم که تنها در محصولات تولیدی ایران خودرو همچنان تقاضا بیش از عرضه است.

معاون وزیر صمت پیش بینی کرد در نیمه دوم سال جاری با توجه به افزایش تیراژ تولید ماهیانه 100 هزار دستگاه عرضه خواهد شد.

این مقام مسئول تاکید کرد شرایط حاکم بر تولید و عرضه خودرو سبب می شود تا در نیمه دوم سال دیگر خودروی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه نشود و شرکت های خودروساز از دو مسیر سامانه های فروش خود یا از مسیر بورس کالا اقدام به عرضه محصولات تولیدی خود کنند.

با توجه به اظهارات منطقی در نیمه دوم سال جاری قرعه کشی بر مبنای ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو نخواهد بود و از این پس، این سامانه به منظور نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر تعداد فروش مجاز خودرو، تحویل به‌ موقع خودرو توسط خودروسازان و همچنین اجرای مصوبات مجلس مورد بهره برداری خواهد شد.

البته آن طور که منطقی تاکید می کند همچنان تخصیص ۵۰ درصد ظرفیت تولید به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تخصیص ۱۰ درصد ظرفیت تولید به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده توسط این شرکت‌های خودروساز باید رعایت می شود.

وزارت صمت در اردیبهشت ماه امسال به طور ناگهانی به تمام شرکت های خودروساز اعلام کرد تا محصولات تولید خود را برای عرضه به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بیاورند و از عرضه در سامانه های فروش خود خودداری کنند. در بازه چهارماهه از اردیبشهت ماه تا شهریورماه 1401 در مجموع سه طرح فروش در سامانه یکپارچه برگزار و حول و حوش 328 هزار دستگاه از محصولات تولیدی خودروسازان در دسترس متقاضیان قرار گرفت.

البته این مرحله فروش خودرو در سامانه صمت بدون حاشیه نبود. در اولین دور اسامی متقاضیان اصلی و ذخیره دچار اختلال شد و سیاست گذار خودرویی مجبور شد تا علاوه بر متقاضیان اصلی به مشتریانی که اسم آنها به عنوان افراد رزرو اعلام شده بود نیز خودرو تخصیص پیدا کند. مرحله دوم نیز اختلال و کندی سامانه فروش داد ثبت نام کنندگان را درآورد. مرحله سوم نیز به همان درد مرحله دوم گرفتار شد تا سیاست گذار خودرویی مجبور به تمدید زمان ثبت نام برای قرعه کشی خودرو شود.