رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: با توافقاتی که با وزارت صمت کردیم، در آینده، تعدادی از خودروهایی که نتوانند عملکرد ایمنی و کیفیت‌های لازم را داشته باشند از رده تولید خارج شوند.

البته مهدی اسلام پناه تاکید کرد روند حذف خودروها خلق الساعه اتفاق نخواهد افتاد.

آن طور که رییس سازمان ملی استاندارد می گوید برای حذف خودرو از سبد محصولاتی شرکت های خودروساز با سیاست گذار خودرویی هماهنگی های لازم انجام خواهد شد و برای این منظور برنامه ریزی های مقتضی در دستورکار خواهد گرفت.  

به گزارش مهر، این مقام مسئول می گوید برای سازمان تحت نظارتش برای خارج کردن محصولات تولیدی شرکت های خودروساز ساعت‌ها مطالعات کارشناسی، فنی و علمی انجام دادیم. اینکه تولید چه خودروهایی متوقف می‌شود، به وقتش اعلام خواهد شد، اما این پیش خبر را داشته باشید.

با توجه به اظهارات اسلام پناه چنانچه تا پایان سال جاری محصول دیگری از شرکت های خودروساز از خط خارج و به موزه فرستاده نشود اما این اتفاق در سال آینده به احتمال قوی خواهد افتاد.

آنجه از درون شرکت های خودروساز شنیده می شوند نیز مهرتاییدی بر سخنان رییس سازمان ملس استاندارد است. به طور مثال چندی پیش معاون کیفیت ایران خودرو خبر از خط خارج شدن یکی از محصولات پرتقاضای این خودروسازی را در گفت و گو با برنامه ویراژ اکو ایران تایید کرد. آنطور که سهراب برفروشان در آن برنامه اعلام کرد در سال آینده قرار است پژو پارس از سبد محصولاتی این خودروساز خارج و به جمع پژو 405 و پیکان در موزه این خودروساز بپیوندد.

اما آیا بازار توان حذف خودروها را دارد؟ بی تردید اگر خودروسازان بلافاصله جای خالی محصولاتی که به موزه فرستاده اند را با محصولات جدید پر کنند یا تیراژ سایر محصولات موجود در سبد محصولاتی خود را افزایش دهند، حذف خودروها تاثیر چندانی روی قیمت های بازار نخواهد گذاشت. اما بررسی عملکرد خودروسازان نشان می دهد آنها چندان نتوانستند برنامه ریزی منظمی را برای جایگزینی محصولات از خط خارج شده با محصولات جدید یا محصولات موجود در خطوط تولید خود را در دستورکار قرار دهند.

همین اتفاق ها سبب شده امروز قیمت محصولاتی مانند پراید 111، پراید 131، تیبا صندوقدار، تیبا 2، ساینا پژو 405 مدل SLX قله های قیمتی جدید را فتح کنند.

پراید 111 با قیمتی حدود 275 میلیون تومان در بازار حضور دارد. دیگر پراید موجود در بازار یعنی مدل 131 نیز با قیمت حول و حوش 260 میلیون تومانی از سوی فروشندگان عرضه شده است. تیبا صندوقدار با قیمتی حوالی 290 میلیون تومانی در بازار خرید و فروش می شود. همین خودرو با مدل هاچ بک نیز حدود 295 میلیون تومان قابل خریداری است. متقاضیان ساینا نیز باید برای در اختیار گرفتن این خودرو باید قبل از حضور در بازار حساب خود را 300 میلیون تومان شارژ کنند. پژو 405 مدل SLX نیز با قیمت حدود 470 میلیون تومان قابل خریداری است.