مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد 350 هزار تومان از جیب خودروسازان رفته است. مهدی خطیبی دلیل این مساله را دخالت در قیمت گذاری محصولات شرکت های خودروساز عنوان کرد.

بحث شکایت از دخالت در نحوی قیمت گذاری خودرو به انحای مختلف از سوی فعالان حاضر در زنجیره خودروسازی بارها مطرح شده بود اما به طور معمول مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور با توجه به اینکه از سوی سیاست گذار خودرویی انتخاب می شوند به طور سریع نسبت به سیاست های اتخاذ شده در حوزه خودرو انتقاد نمی کنند. اما به نظر می رسد وضعیت شرکت خودروساز به گونه ای که داد مدیرعامل ایران خودرو را درآورده است.

سیاست های تعریف شده در حوزه قیمت گذاری خودرو سبب شده تا شرکت های خودروساز در باتلاق زیان دهی دست و پا بزنند و شاهد باشیم که زیان انباشته هنگفتی در صورت های مالی آنها جا خوش کرده است. میزان زیان انباشته خودروساز به حدی رسیده است که کمتر از از دو سال از افزایش سرمایه ای که از مسیر تجدید ارزیابی اتفاق افتاده است بار دیگر زیان دهی آنها از سرمایه ثبت شده سبقت گرفته و این اتفاق به معنای آن است که خودروسازان را باید شرکت هایی ورشکسته تلقی کرد.

تغییر ساز و کار در قیمت گذاری محصولات شرکت های خودروساز که تا حدودی از مسیر عرضه در بورس کالا اتفاق افتاده بود این روزها با انتشار اخباری در ارتباط با بازگشت شورای رقابت تحت تاثیر قرار گرفته است. ورود سازمان بازرسی کل کشور به مساله خودرو نیز مزید بر علت شده تا شاهد بستن در ورودی محصولات بیشتری از خودروسازان به ویترین بورس کالا باشیم. چنانچه مسیر بورس کالا برای شرکت های خودروساز مسدود شود این اتفاق می تواند تبعات گرانی را برای دومین صنعت بزرگ کشور به همراه داشته باشد.