به گزارش اکو ایران، بازارخودرو در حالی اولین هفته از اسفندماه 1401 را پشت سر گذاشت که شاهد روند صعودی قیمت ها در بازار خودرو بودیم.

این روند افزایشی قیمت خودرو را می توان به دو دلیل دانست. بررسی بازار خودرو در هفته ای که گذشت نشان می دهد همچنان می توان ردپای افزایش نرخ ارز را در رشد قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز مشاهده کرد. لمس نرخ 50 هزار تومانی توسط دلار سبب شد تا فعالان بازار خودرو به سرعت دست به کار شده و برچسب قیمتی که روی خودروهای در اختیار خود داشتند را تغییر دهند. در کنار افزایش نرخ ارز عامل دیگری که ذهنیت فعالان بازار خودرو را شارژ کرد تا قیمت خودروهای خود را افزایش دهند تورم انتظاری بود. آنها پیش بینی کردند با توجه به اینکه افق روشنی پیش روی اقتصاد کشور در سال آینده نیست و نرخ تورم در سال 1402 با سرعت بیشتری به مسیر صعودی خود ادامه دهد بنابراین تلاش کردند قیمت خودرو نیز از نرخ تورم آینده جا نماند. البته عواملی مانند جدال مدیران بورسی و اعضای شورای رقابت، همچنین عرضه نامنظم  خودرو توسط ایران خودرو و سایپا و حذف و اضافه برخی محصولات پرتقاضا روی رشد قیمت محصولات تولیدی شرکت های خودروساز اثر گذار بود. به نظر می رسد تا زمانی که در روی همین پاشنه بگردد نمی توان به کاهش قیمت بازاری خودرو امیداور بود.

قیمت انواع دنا یکسان قد کشید

 خانواده دنادنا با گیربکس دستی و همین خودرو با گیربکس اتوماتیک در هفته اول اسفندماه رشدی حدود 9.5 درصدی را به خود دیدند. در پایان هفته ای که گذشت دنا با گیربکس دستی حول و حوش 690 میلیون تومان قیمت خورد و دنا با گیربکس اتومات نیز از سوی فروشندگان با قیمت 860 میلیون تومان قابل خریداری بود.

سمند با موتور EF7 پیچ نیم میلیارد تومانی را رد کرد

سمند LX با موتور EF7سمند LX با موتور EF7 انتهای هفته منتهی به 27 بهمن ماه با قیمتی حوالی 475 میلیون تومان به کار خود پایان داد. اما طی یک هفته رشدی حدود 36 میلیون تومانی را تجربه کرد و به نوعی جایگاه خود را در باشگاه خودروهای نیم میلیارد تومانی تثبیت کرد.

شاهین در نزدیکی 600 میلیون تومان خیمه زد

شاهین و کوییکشاهین قیمت خود را در بازار در پایان اولین هفته از اسفندماه تا نزیک های 600 میلیون تومان بالا آورد. این خودروی که مدیران سایپا قصد دارند با افزایش تیراژ سهم بیشتری از بازار را با آن تصاحب کنند با قیمتی حدود 595 میلیون تومان در دستری خریداران قرار دارد. با توجه به این قیمت می توان گفت شاهین یک نفس تا 600 میلیون تومانی شدن فاصله دارد. قیمت شاهین طی یک هفته حول و حوش 5.3 درصد رشد کرد.

کوییک R با گیربکس دستی و کوییک معمولی نیز به ترتیب با رشدی 11 درصدی و رشد 9 درصدی هفته ای که گذشت را به پایان رساندند.

تیبا هاچ بک، تیبا صندوقدار و ساینا را جا گذاشت

خانواده X200بررسی قیمت خودروهایی که عنوان کف بازاری را یکد می کشند و هنوز مدل 1401 آنها در بازار موجود است نشان می دهد تیبا 2 عنوان بیشترین رشد قیمت را در بازه یک هفته ای به نام خود ثبت کرد. این محصول هاپ بک (بدون صندوق عقب) طی یک هفته حدود 6.7 درصد قیمت خود را افزایش داد. پشت سر تیبا 2 در جاده افزایش قیمت تیبا صندوق دار با رشدی حدود 6.4 درصد و ساینا با رشدی حوالی 6.3 درصد حضور دارند.

رشد بیش از 4 درصدی هایما S7 پلاس

هایما S7 پلاسخانواده هایما تنها خانواده خودرویی است که در خطوط تولید ایران خودرو مونتاژ می شود. در شرایطی که هایما S8 هنوز آن طور که باید و شاید در بازار رویت نشده هایما S7 پلاس به نوعی یکه تاز این خانواده در بازار خودرو محسوب می شود. این خودرو در پایان هفته ای که گذشت با قیمتی حدود یک میلیارد و 585 میلیون تومان در بازار حضور داشت.